Pada umumnya, para ulama empat mazhab tidak pernah berselisih pendapat
mengenai kewajiban mengangkat seorang imam/khalifah yang
bertanggungjawab melakukan tugas ri’âyah suûn al-ummah (mengatur urusan
umat).
Imam al-Qurthubi, seorang ulama besar dari mazhab Maliki, ketika
menjelaskan tafsir surah al-Baqarah ayat 30, menyatakan, “Ayat ini
merupakan dalil paling asas mengenai kewajiban mengangkat seorang
imam/khalifah yang wajib didengar dan ditaati iaitu untuk menyatukan
pendapat serta melaksanakan hukum-hukum berkaitan khalifah. Tidak ada
perselisihan pendapat tentang kewajiban tersebut di kalangan umat Islam
mahupun di kalangan ulama, kecuali apa yang diriwayatkan dari Al-A’sham (Imam al-Qurthubi, Al-Jâmi’ li Ahkâm al-Qur’ân, 1/264-265).
Al-’Allamah Abu Zakaria an-Nawawi, dari kalangan ulama mazhab Syafii,
mengatakan, “Para imam mazhab telah bersepakat, bahawa kaum Muslimin
wajib mengangkat seorang khalifah.” (Imam an-Nawawi, Syarh Shahîh Muslim, XII/205). .
Ulama lain dari mazhab Syafii, Imam al-Mawardi, juga menyatakan,
“Menegakkan Imamah (Khilafah) di tengah-tengah umat merupakan kewajiban
berdasarkan pada Ijma’ Sahabat. (Imam al-Mawardi, Al-Ahkâm as-Sulthâniyyah, hlm. 5).
Imam ‘Alauddin al-Kasani, ulama besar dari mazhab Hanafi pun menyatakan,
“Sesungguhnya mengangkat imam (khalifah) adalah fardhu. Tidak ada
perbezaan pendapat di antara ahlul haq mengenai masalah ini. Manakala
penafian berhubung kewajiban ini oleh sebahagian kelompok Qadariah tidak
membawa apa-apa makna kerana kewajiban ini adalah didasarkan kepada
dalil yang lebih kuat, iaitu Ijma’ Sahabat dan untuk membolehkan
perlaksanaan hukum Islam, iaitu ketaatan umat Islam kepada pemimpin lalu
menghapuskan kezaliman serta membuang perselisihan yang menjadi sumber
kerosakan akibat tiadanya seorang imam.(Imam al-Kassani, Badâ’i ash-Shanai’ fî Tartîb asy-Syarâi’, XIV/406).
Imam Umar bin Ali bin Adil al-Hanbali, ulama mazhab Hanbali, juga
menyatakan, “Ayat ini (QS al-Baqarah [2]: 30) adalah dalil atas
kewajiban mengangkat imam/khalifah yang wajib didengar dan ditaati untuk
menyatukan pendapat serta untuk melaksanakan hukum-hukum tentang
khalifah. Tidak ada perbezaan tentang kewajiban tersebut di kalangan
para imam kecuali apa yang diriwayatkan dari Al-A’sham dan orang yang
mengikutinya.” (Imam Umar bin Ali bin Adil, Tafsîr al-Lubâb fî ‘Ulûm al-Kitâb, 1/204).
Imam Ahmad bin Hanbal dalam sebuah riwayat yang disampaikan oleh
Muhammad bin ‘Auf bin Sufyan al-Hamashi, menyatakan, “Fitnah akan muncul
jika tidak ada imam (khalifah) yang mengatur urusan manusia.” (Abu Ya’la al-Farra’i, Al-Ahkâm as-Sulthâniyah, hlm.19).
Imam Abu Muhammad Ali bin Hazm al-Andalusi azh-Zhahiri dari mazhab
Zhahiri menyatakan, “Para ulama sepakat bahwa Imamah (Khilafah) adalah
fardhu dan dengan adanya seorang imam itu merupakan suatu kewajiban,
kecuali an-Najdat. Pendapat mereka benar-benar telah tertolak kerana
menyalahi Ijma’ Sahabat dan pembahasan mengenai mereka telah dijelaskan
sebelumnya. Para ulama bersepakat bahwa tidak boleh ada dua imam
(khalifah) bagi kaum Muslimin dalam satu masa di seluruh dunia baik
mereka sepakat atau tidak, baik mereka berada di satu tempat atau di dua
tempat.” (Imam Ibn Hazm, Marâtib al-Ijmâ’, 1/124).
Imam Ibnu Hazm juga mengatakan, “Majoriti Ahlus-Sunnah, Murjiah, Syiah
dan Khawarij bersepakat mengenai kewajiban menegakkan Imamah (Khilafah).
Mereka juga bersepakat, bahawa umat Islam wajib mentaati Imam/Khalifah
yang adil yang menegakkan hukum-hukum Allah di tengah-tengah mereka dan
memimpin mereka dengan hukum syarak yang dibawa Rasulullah saw.” (Ibnu Hazm, Al-Fashl fî al-Milal wa al-Ahwâ’ wa an-Nihal, IV/87).
Taqarrub kepada Allah yang Paling Esa
Usaha menegakkan Khilafah Islamiyah termasuk dalam aktiviti taqarrub
(mendekatkan diri) kepada Allah yang Paling Esa. Syeikul Islam Imam Ibnu
Taimiyyah mengatakan, “Yang wajib adalah menjadikan kepemimpinan
(imârah) sebagai sebahagian dari agama dan landasan untuk bertaqarrub
kepada Allah. Taqarrub kepada Allah dalam hal imârah (kepemimpinan) yang
dilakukan dengan cara mentaati Allah dan Rasul-Nya adalah sebahagian
dari taqarrub yang paling utama.” (Imam Ibnu Taimiyah, As-Siyâsah asy-Syar’iyyah, hlm. 161).
Al-’Allamah Ibnu Hajar al-Haitami juga menyatakan, “Ketahuilah juga
bahwa para Sahabat ra. seluruhnya telah berijma’ bahawa mengangkat
seorang imam (khalifah) setelah berakhirnya masa kenabian adalah wajib.
Bahkan mereka telah menjadikan kewajiban ini sebagai urusan yang paling
penting. Buktinya, para Sahabat lebih menyibukkan diri dengan perkara
ini dibandingkan dengan menguruskan jenazah Rasulullah SAW. Perselisihan
mereka dalam hal penentuan (siapa yang berhak menjadi imam) tidaklah
merosak ijma’ yang telah disebutkan tadi.” (Imam Ibnu Hajar al-Haitami, Ash-Shawâ’iq al-Muhriqah, 1/25).
Malangnya, majoriti umat Islam sekarang lebih menyibukkan diri dengan
amalan-amalan sunat, seperti zikir jama’i, aktiviti sedekah, shalat
dhuha, puasa sunat dan lain-lain dibandingkan dengan melibatkan dirinya
dalam perjuangan menegakkan Khilafah Islamiyah. Lebih menyedihkan lagi,
sebahagian mereka menganggap perjuangan menegakkan Khilafah Islamiyah
tidak penting berbanding amalan-amalan sunat tersebut. Malahan mereka
juga menganggap para pejuang Khilafah sebagai orang-orang yang tidak
memiliki ketinggian ruhiyah dan akhlaq. Walhal menegakkan Khilafah
Islamiyah dan terlibat dalam aktiviti ini termasuk dalam golongan yang
berusaha mendekatkan diri kepada Allah yang paling Esa.
Berdirinya Khilafah: Janji Allah
Ulama empat mazhab juga telah menyatakan bahawa tegaknya Khilafah
Islamiyah adalah janji Allah SWT kepada orang-orang Mukmin. Al-Quran
telah menyebutkan janji ini (tegaknya kekhilafahan Islam) dengan jelas
dan terang. Allah SWT berfirman;
"Allah telah berjanji kepada orang-orang yang beriman dan beramal
salih di antara kalian, bahwa Dia sungguh-sungguh akan menjadikan mereka
berkuasa di bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang yang
sebelum mereka berkuasa" .(QS an-Nur [24]: 55).
Imam Ibnu Katsir, ketika menafsirkan ayat di atas, menyatakan, “Inilah
janji dari Allah SWT kepada Rasulullah SAW, bahawa Allah SWT akan
menjadikan umat Nabi Muhammad SAW. sebagai khulafâ’ al-ardh; yakni
pemimpin dan pelindung kepada umat manusia. Dengan merekalah (para
khalifah) akan memelihara negeri dan seluruh hamba Allah akan tunduk
kepada mereka.” (Imam Ibnu Katsir, Tafsîr Ibn Katsîr, VI/77).
Imam ath-Thabari juga menyatakan, “Sesungguhnya Allah akan mewariskan
bumi kaum musyrik dari kalangan Arab dan bukan Arab kepada orang-orang
yang beriman dan beramal soleh. Sesungguhnya, Allah akan menjadikan
mereka sebagai penguasa dan pengaturnya.” (Imam ath-Thabari, Tafsîr ath-Thabari, XI/208).
Janji besar ini tidak hanya berlaku bagi orang-orang yang beriman dan
beramal soleh pada generasi para Sahabat sahaja, malahan berlaku juga
sepanjang masa bagi orang-orang Mukmin yang beramal soleh. Imam
asy-Syaukani berkata, “Inilah janji dari Allah SWT kepada orang yang
beriman kepada-Nya dan melaksanakan amal soleh tentang Kekhilafahan bagi
mereka di muka bumi, sebagaimana Allah pernah mengangkat sebagai
penguasa kepada orang-orang sebelum mereka. Inilah janji yang berlaku
umum bagi seluruh generasi umat. Ada yang menyatakan bahwa janji di
dalam ayat tersebut hanya berlaku bagi Sahabat sahaja. Sesungguhnya,
pendapat seperti ini tidak memiliki asas sama sekali. Alasannya adalah
iman dan amal soleh tidak hanya dikhususkan pada Sahabat sahaja, namun
ia juga boleh diraih oleh setiap generasi umat Islam sesudah mereka.” (Imam asy-Syaukani, Fath al-Qadîr, V/241).
Berdasarkan huraian para ulama di atas, dapatlah disimpulkan bahawa
tegaknya Khilafah Islamiyah adalah janji Allah SWT. Ini bererti bahwa
Khilafah Islamiyah pasti akan ditegakkan dengan izin Allah SWT. Seorang
Muslim wajib meyakini bahawa Khilafah Islamiyah pasti akan ditegakkan
kembali. Seorang Muslim tidak dibenarkan sama sekali menyatakan bahawa
perjuangan menegakkan kembali Khilafah Islamiyah adalah satu bentuk
perjuangan uthopia, khayalan, mustahil, kenangan sejarah dan sebagainya.
Kenyataan-kenyataan seumpama itu merupakan satu bentuk keraguan
terhadap janji Allah SWT. Al-Quran telah menyatakan dengan jelas, bahawa
janji Allah SWT pasti ditunaikan:
"Langit pun menjadi pecah-belah pada hari itu karena Allah. Janji Allah pasti terlaksana" (QS al-Muzammil [73]: 18).
"Allah tidak akan menyalahi janji-Nya, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui" (QS ar-Rum [30]: 6).
Oleh itu, bersegeralah melibatkan diri dalam perjuangan yang penuh
kemulian dan keberkatan ini. Benar, perjuangan menegakkan kembali
Khilafah Islamiyah merupakan perjuangan penuh kemulian dan keberkatan
.Oleh itu, inilah perjuangan yang direstui, yang dinyatakan oleh para
ulama mu’tabar, dan dinaungi oleh janji Allah SWT, yang mana ia akan
membuahkan kejayaan lalu menjadi sebab tertegaknya hukum-hukum Allah SWT
secara syâmil, kâmil dan mutakâmil.
Wallâh al-Muwaffiq ilâ Aqwam ath-Thâriq.
"Dia telah mensyari'atkan bagi kamu tentang agama apa yang telah diwasiatkan-Nya kepada Nuh dan apa yang telah Kami wahyukan kepadamu dan apa yang telah Kami wasiatkan kepada Ibrahim, Musa dan Isa yaitu: Tegakkanlah agama dan janganlah kamu berpecah belah tentangnya. Amat berat bagi orang-orang musyrik agama yang kamu seru mereka kepadanya. Allah menarik kepada agama itu orang yang dikehendaki-Nya dan memberi petunjuk kepada (agama)-Nya orang yang kembali (kepada-Nya)." (42:13)
NuffNang
Nuffnang
Translate
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment
Sebolehnya sila tinggalkan nama anda, sekadar nama samaran pun dah cukup agar orang lain senang menyebut nama anda. Terlalu banyak anynomous (tanpa nama) menyukarkan perbincangan. Sila jaga tatasusila anda semasa memberikan komen. Pihak kami juga tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga kerosakan yang berlaku terhadap penggunaan maklumat di dalam blog ini.