NuffNang

Nuffnang

Translate

Sunday, March 8, 2009

Malaysia kita....apa sudah jadi?

Assalamualaikum semua.

Sungguh lama rasanya saya tidak menulis di dalam blog ini. Sebenarnya dalam hati saya ini mempunyai terlalu banyak perkara yang hendak di kongsikan bersama. Bermula dengan kisah saudara kita di Palestine, di Iraq, di Afghanistan dan di mana-mana sahaja tempat di muka bumi ini yang umat Islamnya tertindas. Tetapi bila difikirkan kembali, kenapa hendak sibuk-sibuk dengan keadaan di luar sana, sedangkan di negara kita sendiri pun kita tak terjaga. Negeri Perak pada masa sekarang ni pun dah macam apa ntah. Macam citer P.Ramlee pun ada, citer Laksamana Do Re Mi, yang Sultan dan menterinya semua berteduh bawah pokok dan bersidang bawah pokok. Hahahaha....kelaka betul la derang ni. Saya kat sini bukan nak sokong memana pihak, tapi lihatlah keadaan mereka tu...macam BUDAK-BUDAK!!

Dulu salahkan khir toyo, menteri besar terengganu serta tajol rosli sebab tak dapat lepaskan jawatan mereka ketika BN kalah di tangan PR. Sekarang ni semua dah terbalik, PR plak yang berkelakuan seperti itu. Mengata orang, padahal mereka pun sama jer. Semuanya adalah berpunca dari satu sebab, iaitu kuasa. Kuasa ini dapat membutakan mata hati seseorang manusia. Buktinya dah banyak, dan kejadian di Perak ini adalah satu bukti yang jelas. Kalaupun mereka hendak mempertahankan kebenaran, dan mereka ini dipihak yang benar, kenapa tak nyatakan kemana 3 DUN mereka itu pergi? naper nak senyapkan jer? banyak persoalan kan? itulah politik, bergaduh sesama mereka, rakyat juga yang teraniaya.

Mereka lupa akan asal usul mereka dan mereka dari rumpun melayu. Semuanya angkuh dengan fahaman mereka sendiri dan tidak mahu mengaku kesalahan mereka sendiri. Masing-masing dengan agenda mereka sendiri, tetapi menggunakan alasan untuk rakyat untuk mencapai agenda mereka. Inilah yang dikatakan politik bodoh dan rakyat yang mengikutnya juga adalah rakyat bodoh. Mengikuti sesuatu tanpa menyelidik asal usul sesuatu agenda dan menerima bulat-bulat segala apa yang dikatakan oleh orang-orang politik ini. Perkara seperti ini akan menyebabkan orang melayu semakin berpecah dan kerajaan semakin goyah dan sekaligus akan menampakkan Malaysia ini adalah negara yang tidak aman di mata antarabangsa. Memperlihatkan kebodohan rakyat Malaysia itu sendiri di kaca mata dunia.

Kepada para pembaca sekalian, anda semua berpelajaran dan mempunyai akal. Sampai bila keadaan ini akan berkekalan dan sampai bila ia harus berlanjutan. Marilah kita bersama-sama bersatu kembali dan lupakan sahaja pergaduhan kerana fahaman politik masing-masing. Ini akan menampakkan orang melayu ini lemah dan mudah di provok oleh benda yang remeh. Kalau la ada wakil rakyat yang membaca petikan saya ini, saya cabar mereka untuk mengikut saranan saya ini jika mereka ini betul-betul sayangkan negara mereka ini terutama sekali bangsa melayu kita ini.

Wassalam.

1 comment:

  1. a'ah ler mcm citer laksamana do re mi ler hak3.. kelakar haha
    erm.. pasal politik2 ni sy x brp minat la. mengundi pun sy x ingin nk wat mcm mengundi nasib lak erm.. cuba tgk zaman rasulullah dulu, nk jd pemimpin ade ke mengundi?huhu..

    erm klu asyik dgn hal2 politik dorg tu aje sampai bila pun x kan maju n x kan habis punyer lah.
    fuh buang masa je pk.

    :malu mengaku jd bangsa melayu daa..

    ReplyDelete

Sebolehnya sila tinggalkan nama anda, sekadar nama samaran pun dah cukup agar orang lain senang menyebut nama anda. Terlalu banyak anynomous (tanpa nama) menyukarkan perbincangan. Sila jaga tatasusila anda semasa memberikan komen. Pihak kami juga tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga kerosakan yang berlaku terhadap penggunaan maklumat di dalam blog ini.