NuffNang

Nuffnang

Translate


Sunday, September 6, 2009

Seksyen 23....Apa sudah jadi?

Assalamualaikum semua.

Pada hari ini, saya tergerak hendak bercerita mengenai krisis di seksyen 23 Shah Alam. Sebenarnya sudah lama saya berdiam diri mengenai hal ini, tapi pada hari ini saya sudah tidak boleh hendak duduk membisu sahaja. Sebagai seorang rakyat Malaysia, ingin saya meluahkan apa yang terbuku dihati supaya dapat memberikan serba sedikit petunjuk dan kesedaran kepada yang tidak mengetahui. Saya juga tidak mahu menyalahkan sesiapa pun di dalam penulisan saya pada kali ini, kerana saya hendak semuanya berfikir sendiri. Sebelum saya memulakan cerita saya ini, ingin saya katakan apa yang akan saya ceritakan ini banyak berkait rapat dengan 'Kontrak Sosial' dan 'Perlembagaan Persekutuan' negara Malaysia kita.

Kontrak sosial ialah satu persetujuan diantara orang melayu dan juga british. Ia bukanlah perjanjian diantara orang melayu dan orang bukan melayu yang kebanyakkan dari kita ketahui. Betulkan tanggapan anda semua itu dahulu sebelum memulakan apa-apa perbicaraan atau apa-apa tindakan. 4 perkara untuk orang melayu dan 1 sahaja untuk orang bukan melayu iaitu pendatang di tanah melayu pada masa itu. Didalam Perlembagaan Persekutuan pula ada disebut dibawah perkara 3(1) iaitu, Agama Islam ialah agama Persekutuan; tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman damai di mana-mana bahagian persekutuan. Ini sudah cukup untuk dijadikan sebagai petunjuk kepada penduduk Islam seksyen 23 untuk menuntut hak mereka.

Satu lagi isu ialah apabila kaum hindu ini berkata, mereka sudah banyak bertolak ansur mengenai Azan yang dilaungkan sebanyak 5 kali sehari. Apa ni? Apa semua ini? Mereka ni tidak tahu ke yang mereka semua ini duduk di kawasan yang majoritinya adalah penduduk Islam? Ini menunjukkan yang mereka sudah lupa daratan, sudah pandai meminta-minta perkara yang tidak masuk akal. Inilah akibatnya yang akan terjadi jika kaum yang bukan melayu ini memerintah Malaysia. Nampak sangat yang mereka semua ini hanya berlakon baik didepan orang melayu, tetapi apabila mereka mendapat peluang, mereka akan menunjukkan belang mereka sebenar. Jadi perkara seperti inikah yang kita hendak wahai saudara Islamku? Keadaan seperti di Singapura? di Denmark? di negara barat dan eropah lain? di mana azan tidak boleh dilaungkan dan umat Islam ditindas?

Didalam perkara 3(2) juga ada disebut kedudukan Sultan sebagai ketua Agama Islam. Jadi, Sultan harus memainkan peranan yang lebih demi memelihara kedudukan dan hak orang melayu. Tapi apakan daya, mahkamah lebih berkuasa dari kuasa Sultan pada masa sekarang. Kesian sungguh rasanya kerana matlamat Malayan Union dahulu iaitu ingin menghapuskan kuasa raja-raja sudah hampir tercapai. Inilah kesan kepada kita semua jika pemimpin pun tidak kuat, gila kuasa dan hanya memikirkan keselesaan sendiri sahaja.

Kesimpulannya ialah, kita sebagai orang melayu haruslah lebih peka dan celik terhadap apa juga keadaan. Sebelum itu, kita hendaklah menjadi rakyat yang berilmu dan banyak membaca. Tahu dulu apa hak kita sebelum kita bersuara. Kuat dan perkasakan orang melayu dahulu sebelum kita bertindak. Biarlah kita menjadi kaum yang memimpin dan bukanlah kaum yang di pimpin. Janganlah apabila sudah dipijak, barulah kita hendak bertindak dan bersuara.

Wassalam...


No comments:

Post a Comment

Sebolehnya sila tinggalkan nama anda, sekadar nama samaran pun dah cukup agar orang lain senang menyebut nama anda. Terlalu banyak anynomous (tanpa nama) menyukarkan perbincangan. Sila jaga tatasusila anda semasa memberikan komen. Pihak kami juga tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga kerosakan yang berlaku terhadap penggunaan maklumat di dalam blog ini.