NuffNang

Nuffnang

Translate


Saturday, September 4, 2010

Puisi Jodoh? Vol. 2

"Tak perlu mencari teman secantik BALQIS, Jika diri tak seindah SULAIMAN, 
Mengapa mengharap teman setampan YUSUF, Jika kasih tak setulus ZULAIKHA, 
Tak perlu diri menjadi seteguh IBRAHIM, Jika tak sekuat SARAH, 
Mengapa didamba teman hidup seistimewa KHADIJAH, Jika diri tak se-sempurna RASULULLAH S.A.W."

Saya pasti ramai yang mengetahui mengenai puisi ini. Bagi yang tidak tahu, ini adalah puisi yang sering digunakan di belakang kad-kad jemputan kahwin untuk para tetamu. Dari mana datangnya puisi ini? Siapakah yang menulis puisi ini? Untuk apa puisi ini ditulis? Saya tidak dapat mencari siapakah pemilik yang hak keatas puisi ini. Tetapi yang saya tahu, sudah ramai yang terpengaruh dengan puisi ini. Saya akan cuba mengupas puisi ini serangkap demi serangkap pengikut pandangan saya. PERLU DIINGATKAN JUGA, INI BUKANLAH PANDANGAN YANG HENDAK MEMPERTIKAIKAN KEISTIMEWAAN TOKOH-TOKOH ISLAM INI. TETAPI HENDAK MEMBUKTIKAN BAHAWA PUISI INI TIDAK RELEVAN DAN TIDAK PATUT DIGUNAKAN.

"Tak perlu mencari teman secantik BALQIS, Jika diri tak seindah SULAIMAN,
Mengapa mengharap teman setampan YUSUF, Jika kasih tak setulus ZULAIKHA,"

Maksud rangkap yang pertama ini ialah dalam kata halusnya, muhasabahlah diri dan janganlah meminta lebih. Dalam kata kasarnya pula, sedarlah diri tu tak secantik / sehensem mana pun. Kalau dah buruk tu buruk jugak la. Inilah yang cuba di sampaikan oleh rangkap pertama dan kedua puisi ini. Adakah ini yang hendak kita sampaikan kepada kawan-kawan kita? Secara tidak langsung, ini adalah penghinaan kepada diri sendiri yang dibuat oleh diri kita sendiri. Pada pendapat saya, cantik dan tampan itu adalah hal yang subjektif. Ianya terpulang kepada individu yang menilai kecantikan atau ketampanan pasangan mereka. Rangkap ini juga cuba melemahkan diri sendiri dan juga orang lain yang membacanya.

Tak perlu diri menjadi seteguh IBRAHIM, Jika tak sekuat SARAH, 
Mengapa didamba teman hidup seistimewa KHADIJAH, Jika diri tak se-sempurna RASULULLAH S.A.W."

Rangkap yang berikutnya juga jika diterjemahkan dengan bahasa kasar, ianya bermaksud , kau tu tidak kuat, tak payah la nak berangan nak cari pasangan yang kuat, sedarlah diri tu sikit. Ini juga merupakan rangkap yang melemahkan kita dan kepada siapa yang membacanya.

Pada saya, memanglah kita tidak akan dapat mencari pasangan yang sempurna, ini kerana diri kita juga tidak sempurna. Tetapi itulah gunanya pasangan kita itu, merekalah yang akan menyempurnakan diri kita ini. Kita ini ibarat 'puzzle' yang menunggu kepingan yang akan melengkapkan diri kita. Kecantikan ibarat Balqis atau ketampanan ibarat Sulaiman itu boleh kita cari berdasarkan kepada pandangan mata kita sendiri. Jika kita sayangkan seseorang, kecantikan atau ketampanan mereka boleh kita bayangkan seperti sesiapa sahaja yang kita mahu. Inilah kuasa cinta yang telah diberikan oleh Allah SWT kepada kita. Ini kerana Allah telah menjadikan kita sebaik-baik kejadian. Janganlah kita memandang rendah akan diri kita sendiri kerana kekuarangan yang ada, kerana setiap kekurangan yang ada pada diri kita mungkin merupakan kelebihan kepada orang lain.

No comments:

Post a Comment

Sebolehnya sila tinggalkan nama anda, sekadar nama samaran pun dah cukup agar orang lain senang menyebut nama anda. Terlalu banyak anynomous (tanpa nama) menyukarkan perbincangan. Sila jaga tatasusila anda semasa memberikan komen. Pihak kami juga tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga kerosakan yang berlaku terhadap penggunaan maklumat di dalam blog ini.