NuffNang

Nuffnang

Translate


Wednesday, July 25, 2012

Keselamatan dan Keamanan Negara.

"Jangan diusik keamanan dan ketenteraman negara kita. Perpaduan itu adalah nadi kepada kekuatan negara kita. Jangan dimainkan perpaduan itu. Jikalau tidak.....musnahlah semuanya. Nahaslah jika ada cuba mempermainkan perpaduan yang kita ada." Ini adalah petikan kata-kata dari seorang bekas kolenal tentera darat bersara yang saya jumpa tidak lama dulu. Pertemuan yang tidak dirancang tetapi ditakdirkan ini adalah disebabkan kerana kolenal tersebut sedang menyampaikan ceramah mengenai keselamatan negara kita. Setelah selesai menyampaikan ceramah beliau, saya bertanyakan perihal ancaman subversif di negara kita. Beliau memberikan maklumat atas dasar need to know basis only. Akhir sekali, beliau memberikan peringatan kepada kami semua yang lebih berupa amaran supaya jangan di jolok sarang tebuan. Jangan berikan alasan kepada kerajaan untuk mengisytiharkan darurat dan kuasa tentera dikuatkuasakan. Kami semua menerima peringatan tersebut dengan hati yang berdebar-debar bercampur risau.

Banyak yang kita boleh dapati melalui kata-kata dan pengalaman orang lama yang berkhidmat di dalam bidang ketenteraan ini. Salah satu darinya adalah mengenai perpaduan yang telah lama di capai oleh negara kita. Persoalan yang saya ingin timbulkan sekarang adalah, bolehkah keamanan ini dapat dikekalkan seperti sekarang? Tujuan saya menimbulkan persoalan ini bukanlah untuk menimbulkan panik. Masakan kenyataan dari seorang individu yang tidak mempunyai kepentingan ini boleh menimbulkan panik. Tujuan sebenar saya menimbulkan persoalan ini kerana perpaduan yang telah dibina ini acapkali dijentik oleh golongan ultrakiasu yang tidak senang dengan perpaduan yang ada sekarang.

Sebelum ini, perpaduan ini cuba digoyahkan oleh golongan pelampau Hindraf yang cuba menjadi hero kepada keadaan. Tetapi sebelum itu, jika kita sedar, perpaduan ini seringkali diusik oleh golongan ultrakiasu. Sehingga kini, keadaan itu masih berlarutan dan masih tidak berhenti. Tuntutan oleh persatuan Hua Zong, Dong Zong, Persatuan Alumni sekolah cina dan lain-lain persatuan ultrakiasu dan tidak kurang juga dari parti DAP amatlah keterlaluan dan merbahaya. MCA juga tidak ketinggalan untuk memainkan peranan mereka dalam membela hak orang cina. Saya tidak mengatakan salah untuk membela nasib kaum sendiri, tetapi janganlah keterlaluan sehingga mencabar keluhuran perlembagaan dan kontrak sosial yang telah dipersetujui tidak lama dahulu.

Sebagai seorang individu, saya amat sedih sekali apabila ketuanan melayu diusik sehingga sedikit demi sedikit kepentingan melayu yang dijamin di dalam perlembagaan dihakis. Saya khuatir jika suatu hari nanti, peristiwa 13 Mei 1969 akan tercetus semula jika tindakan pencegahan tidak diambil. Sudah la ISA dimansuhkan, Akta Ordinan Darurat pula di hapuskan, makin beranilah golongan ekstrimis ini mengemukakan tuntutan tidak berasas dan mempersoalkan kedaulatan Raja-raja melayu dan ketuanan melayu.

Pada pendapat saya, jika kita mahukan keamanan, gagasan negara bangsa haruslah dilaksanakan secara total. Bukannya sekadar melepaskan batuk di tangga ataupun secara ujikaji. Sekolah jenis kebangsaan (SJK) atau sekolah vernakular hendaklah di mansuhkan demi peringkat. Jangan tunduk kepada tuntutan golongan ultrakiasu dan adakan langkah pencegahan untuk mengelakkan kejadian salah faham antara kaum. Jika kita tunduk kepada tuntutan keterlaluan golongan ini, maka tidak hairanlah sekolah satu aliran, sekolah wawasan atau apa juga sekolah yang cuba diwujudkan oleh kerajaan telah gagal sama sekali.

Pada masa dahulu, sekolah vernakular ini dibenarkan penubuhannya agar kaum cina dan india di negara kita dapat mempelajari budaya peninggalan nenek moyang mereka. Tetapi kini, mereka semua adalah rakyat negara Malaysia, keperluan seperti dulu adalah tidak releven lagi pada masa sekarang. Semua itu boleh dipelajari di sekolah-sekolah kebangsaan yang lain. Jika penubuhan sekolah ini masih ingin diteruskan, biarlah mata pelajaran Bahasa Malaysia disekolah-sekolah tersebut di selarikan agar menepati garis panduan yang telah ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Matapelajaran sejarah pula diterapkan sepenuhnya kedalam sekolah-sekolah vernakular tersebut. barulah penubuhan gagasan negara bangsa yang menjadi asas penubuhan gagasan 1Malaysia ini akan dapat dijayakan.

Kerajaan amat berlembut sehinggakan terlalu banyak tanah orang melayu diambil untuk pembinaan sekolah vernakular ini. Mereka menggunakan alasan yang permintaan terhadap sekolah ini telah meningkat. Tetapi sedarkah kita yang kita sekarang ini terlalu banyak memberi dari menerima? Kita menggadaikan kepentingan melayu demi memenuhi tuntutan golongan yang tidak tahu bersyukur ini. Jika masa mereka kecil lagi anak-anak ini telah dijauhkan dari semangat perpaduan, kerana telah dimasukkan ke dalam sekolah yang berasaskan kaum dan seterusnya ke persekitaran universiti yang berasaskan kaum dan alam pekerjaan yang juga mempunyai suasana perkauman, jadi tidak mustahil perpaduan dan keamanan yang dikecapi akan hancur juga akhirnya.

Apa yang dapat saya simpulkan disini ialah, janganlah dipolitikkan sistem pendidikan kita. Sekolah vernakular ini sepatutnya sudah dimansuhkan dan kanak-kanak ini dibiarkan untuk bersama-sama dengan kanak-kanak lain untuk mewujudkan suasana perpaduan. Mereka sepatutnya diajar untuk berasimilasi dan beralkulturasi dengan budaya kebangsaan negara kita. Pembelajaran tentang budaya nenek moyang kita juga diserapkan sekali di dalam sekolah agar mereka belajar menghormati antara satu dengan lain. Ini lebih baik dari memulakan sesuatu dasar di peringkat pertengahan tetapi yang sebenarnya, pada asasnya ia sepatutnya dibina dari bawah. Bak kata orang, melentur buluh biarlah dari rebungnya. Kemudian, barulah gagasan 1Malaysia akan berhasil dengan jayanya.

Batik Biru.

No comments:

Post a Comment

Sebolehnya sila tinggalkan nama anda, sekadar nama samaran pun dah cukup agar orang lain senang menyebut nama anda. Terlalu banyak anynomous (tanpa nama) menyukarkan perbincangan. Sila jaga tatasusila anda semasa memberikan komen. Pihak kami juga tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga kerosakan yang berlaku terhadap penggunaan maklumat di dalam blog ini.