NuffNang

Nuffnang

Translate


Saturday, September 28, 2013

Kami adalah tuan rumah. Hormati hak kami.

Pada masa kini, kerap kita dengar percakapan atau kata-kata dari golongan ultra kiasu ini mengatakan orang melayu adalah pendatang. Sama ada di dalam blog, facebook, media cetak perdana dan media cetak alternatif, perkara ini kerap di sentuh dan disebut oleh mereka yang menggelar diri mereka pejuang kebebasan. Pada masa zaman Tun M dahulu, perkara seperti ini tidak berani disebut atau disentuh oleh puak-puak berhaluan kiri ini. Tetapi pada era Tun Abdullah, semua ini berubah serta-merta kerana sikap 'keterbukaan' yang diamalkan oleh beliau.

Pada pendapat saya, golongan ini berkata demikian, kerana mereka tidak mahu menerima hakikat bahawa mereka ini adalah pendatang yang dibawa oleh British suatu ketika dahulu. Mungkin juga di sekolah-sekolah SRJKC mereka itu tidak mempunyai matapelajaran sejarah yang mengikut sukatan pelajaran yang sepatutnya. Mungkin juga mereka sudah lupa akan asal-usul mereka yang mana mereka ini adalah dari tanah besar China.

Adalah sesuatu yang memalukan jika kita lupa kepada asal-usul negara kita. Jika negara asal kita pun kita boleh nafikan, bagaimana pula dengan kesetiaan dan semangat kenegaraan mereka ni? Bagi saya, sudah pastinya semua ini boleh dipersoalkan. Kenapa saya kata begini ialah, jika kita lihat kepada agama anutan mereka ini, tuhan-tuhan mereka, dewa-dewa mereka, doa yang dibaca oleh mereka, kebanyakkannya adalah mengenai kekayaan, kemakmuran, harta dan duit. Mereka mana peduli pasal negara pun sebenarnya. Jarang sekali saya mendengar orang-orang cina ini mendoakan supaya negara kita yang kaya. Mereka hanya mendoakan supaya diri mereka yang kaya. Oleh yang demikian, boleh la saya simpulkan disini, kata-kata mereka ini boleh dipertikaikan dan boleh di endahkan.

Bukanlah saya nak mempertikaikan usaha bersama mereka untuk menuntut kemerdekaan suatu ketika dulu. Walaupun susaha mereka ini tidak la seberapa pun berbanding dengan usaha orang melayu itu sendiri. Tetapi sekadar untuk menyedarkan mereka yang kami ini adalah tuan tanah. Sejarah tidak boleh dipertikaikan dan tidak boleh diubah. Buatlah kenyataan macam mana pun, tetapi jawapan saya adalah, 'talk to the hand'. Kami dah korbankan kedaulatan dan kekayaan negara kami ini untuk dikongsi bersama-sama dengan 'pendatang' ini atas prinsip Jus Soli dan belas kasihan. Not more than that!! Know your place and respect our rights. Kami orang melayu dan bumiputera tidak pernah menuntut lebih dari apa yang telah dimaktubkan di dalam Perlembagaan. Tetapi kenapa mereka-mereka ini suka sangat mencabar kami?

Seseorang pernah berkata kepada saya yang kita amat perlukan Dato' Harun yang kedua, Abdullah Hukum yang kedua. Klau anda semua faham apa yang orang itu maksudkan, tak mustahil kita boleh selamatkan Pulau Pinang. Sebab tu dari dulu lagi saya katakan yang Pulau Pinang masih boleh diselamatkan. Selain dari itu, kita boleh majukan taraf sosiologi dan ekonomi orang melayu Islam jika ini berlaku. Itupun jika anda semua faham la...klau tak faham....saya sarankan supaya kaji kedua-dua tokoh ini.

Apa yang dapat saya simpulkan disini, tidak ada yang mustahil jika orang politik tidak hanya mementingkan undi sahaja. Kita tidak akan mati tanpa undi orang cina! Kita perlu ajar orang cina ini supaya tahu yang walaupun mereka adalah warganegara, tetapi mereka ini masih lagi 'tetamu' di 'rumah' kami ini.

No comments:

Post a Comment

Sebolehnya sila tinggalkan nama anda, sekadar nama samaran pun dah cukup agar orang lain senang menyebut nama anda. Terlalu banyak anynomous (tanpa nama) menyukarkan perbincangan. Sila jaga tatasusila anda semasa memberikan komen. Pihak kami juga tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga kerosakan yang berlaku terhadap penggunaan maklumat di dalam blog ini.