NuffNang

Nuffnang

Translate

Thursday, January 9, 2014

Kelibat artis terkenal di KDN, ada apa-apa ke?

Sebenarnya memang ramai artis-artis yang datang ke Kementerian Dalam Negeri (KDN) tu. Ini disebabkan kerana di KDN lah terletaknya Lembaga Penapis Filem. Artis-artis di dalam negara dan luar negara yang berlakon di negara kita memang akan datang ke KDN jika mereka diperlukan.

Tetapi bila ada artis yang selalu sangat datang ke KDN dan naik ke pejabat menteri, itu apa maksudnya tu? Aku tidak la nak buat cerita, nanti jadi fitnah plak kan kalau tak betul. Tapi bila aku cuba selidik pelan-pelan, baru la aku dapat tahu yang artis tu sebenarnya adalah dari negara jiran. Apa pula urusan artis dari negara jiran ni buat kat KDN? Jeng...jeng...jeng.....rupa-rupanya dia nak mohon untuk jadi warganegara kita. 

Tapi kita bersangka baiklah yer....mungkin dia sukakan negara kita yang aman damai ni. Yer la, mungkin di negara dia tu agak sukar untuk mencari rezeki. Lagipun dia ni bukan calang-calang orangnya, artis terkenal beb. Semua filem lakonan yang melibatkan dia memang meletopp!! KL Gangster 1 dan 2, kedua-duanya box-office.

Yang membuatkan aku tertanya-tanya plak sekarang ni, dia ni cukup ke syarat nak jadi warganegara Malaysia? Bila aku tanya kawan aku yang di negara artis tersebut, dia ni baru je dapat MyPR pada tahun lepas (2013), tapi nak terus jadi warganegara. Setahu aku, seseorang warga asing yang ingin jadi warganegara Malaysia mestilah menetap di negara kita selama 12 tahun minimum. Tapi macam mana dia nak terus jadi warganegara pula ni? Ada jalan pintas ke? Dia ni mengikut kata kawan aku, baru 6 bulan dapat permit masuk. Apa dah jadi ni?

Nasihat saya la pada artis tu, ikut la undang-undang yang ada di negara kita ni. Jangan la nak main jalan pintas pula. KDN pula jangan la ikut sangat desakan dari artis ni. Nak dijadikan cerita pula, dia ni plak memang kaki mengadu. Sampai ramai plak kawan-kawan dia yang mengaku yang dia ni memang suka mengadu-domba. Aduhh....macam budak-budak plak perangai dia ni.

Macam ni la, kalau aku jadi Menteri Dalam Negeri tu, aku takkan kompromi la dengan orang macam ni. Aku tak kira la dia ni siapa, tapi undang-undang kena ikut la. Kalau undang-undang dan peraturan yang ada manusia buat ni tidak kita patuhi, siapa lagi yang nak patuh? Undang-undang dan peraturan-peraturan ni dibuat oleh manusia untuk manusia. Kalau tak manusia yang ikut, siapa yang nak ikut? Takkan binatang plak kan? Jangan la jadi macam ada sesetangah puak yang memang suka langgar undang-undang negara kita. Kita ni bukan binatang. Dah la kau ni dari negara jiran, ntah-ntah perisik yang menyamar menggunakan tiket artis untuk menyusup ke negara kita dan melakukan sabotaj dan espionaj. Kita mana tahu kan?

Ok la, cukup la aku membebel buat masa ni. Bukan apa, aku cuma tak suka pada orang yang kaki mengadu ni. Dah la kes yang menggegarkan negara kita ni yang melibatkan dia tu tak habis lagi. Tak payah la nak kecoh-kecoh sangat brader....buktikan kesetian kau kat negara ni dulu. Jangan tanya apa yang negara ni boleh bagi kau, tapi tanya diri kau apakah yang boleh kau berikan kepada negara kami ni.


No comments:

Post a Comment

Sebolehnya sila tinggalkan nama anda, sekadar nama samaran pun dah cukup agar orang lain senang menyebut nama anda. Terlalu banyak anynomous (tanpa nama) menyukarkan perbincangan. Sila jaga tatasusila anda semasa memberikan komen. Pihak kami juga tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga kerosakan yang berlaku terhadap penggunaan maklumat di dalam blog ini.