NuffNang

Nuffnang

Translate

Saturday, September 13, 2008

Jangan Hampiri Zina!!

Assalamualaikum Warahmatullah.

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :

"Dan mereka yang memelihara kehormatannya" (Surah Al-Mukminun : 5)

"Dan janganlah kamu hampiri perbuatan keji, baik yang lahir mahupun yang batin"
(Surah Al-An'nam : 151)

"Katakanlah kepada orang-orang mukmin lelaki supaya mereka merendahkan pandangan mereka (melihat yang terlarang) dan menjaga kehormatan (jangan berzina). Itu lebih suci bagi mereka."
(Surah An-Nur : 30)

"Barangsiapa yang berbuat demikian, nescaya akan menemui dosa (seksa)."
(Surah Al-Furqan:68)

Dari firman Allah s.w.t di atas, dapatlah kita simpulkan bahawa zina itu adalah satu perkara yang amatlah besar dosanya. Tetapi sudah lumrah manusia, bila dikata JANGAN! maka perkara itulah yang paling akan mereka lakukan. Setiap malam minggu mereka bermaksiat dan berzina, berjoget bagaikan kera dan melakukan kerosakkan sesama sendiri di bumi Allah ini. Akibat dari berzina ini, terdapat 6 hal atau 6 hukuman dari Allah. Dirawikan dari seorang sahabat Rasulullah s.a.w. berkata, "Hindarkan akan zina. Di dalamnya ada enam hal. Tiga di dunia dan Tiga di Akhirat. Yang di dunia ialah berkurangnya rezeki, putus ajal dan bermuka durja. Ada pun yang di Akhirat, kemurkaan Allah, hisab yang berat dan masuk Neraka."

Dirawikan bahawa Nabi Musa a.s. berkata, "Ya Tuhan, apakah seksaan untuk orang yang berzina?"
Allah s.w.t menjawab, "Ku kenakan padanya baju besi dari Neraka. Kalau di letakkan di gunung, tentu hancur."

Dirawikan ini bermaksud "Diriwayatkan". Allah sudah menjawab pertanyaan Nabi Musa a.s. tentang hukuman bagi penzina semasa di Neraka itu nanti. Tidak cukupkah lagi dengan firman Allah s.w.t ini? Mengapa masih lagi berzina dan menjadi orang-orang yang lalai? Apakah yang mereka cari dengan berzina itu? Apa yang mereka dapat dengan berzina itu? melainkan dari dimurkai oleh Allah dan juga di benci oleh orang yang disekeliling kecuali dari orang-orang yang tidak beriman atau orang-orang yang fasiq iaitu orang yang sedosa dengan mereka sahaja. Dirawikan bahawa perempuan nakal lebih disukai Iblis daripada seribu lelaki jalang. Dalam kitab al Mashabih, Rasulullah s.a.w. bersabda :

"Jika seseorang berzina, hilanglah Imannya dan di atas kepalanya akan ada semacam kegelapan. Jika dia bertaubat dari perbuatan itu, Iman akan kembali kepadanya."

Jadi, bertaubatlah segera selagi masih sempat dan masih mempunyai masa. Sesungguhnya taubat yang diterima Allah adalah taubat yang bersungguh-sungguh dan cukup syaratnya. Dari kata-kata yang saya petik dari buku Tuan guru Nik Abdul Aziz Nik Mat yang bertajuk 'Insan, Ingatlah!'. "Dianjurkan kepada orang yang bertaubat, setelah dia meninggalkan majlis maksiat, maka hendaklah dia mendekati para 'Fuqara' dan 'Solihin'. Golongan Fuqara ini adalah orang-orang yang faqir dan tidak memiliki harta. Mereka tidak mempunyai pergantungan selain dari Allah s.w.t, mereka tidak mempunyai apa-apa sandaran sama ada harta dan sebagainya, kecuali bersandar dan mengharap pertolongan dari Allah s.w.t."

Ini bagus kerana ia dapat memberi kesan yang baik kerana ia akan melenyapkan rasa bangga diri dan juga membesarkan diri. Ia akan menyebabkan mereka sentiasa merendahkan diri dan sudi semajlis dengan mereka. Rasulullah juga sangat menyayangi golongan Fuqara ini. Sesungguhnya hisab dari Allah s.w.t itu adalah maha cepat, jadi janganlah diikutkan hawa nafsu yang seperti binatang yang akan hanya membinasakan diri sendiri. Saya mengingatkan diri saya dan anda semua agar jauhilah dari zina.

Wassalam.

3 comments:

  1. Biasa la tu, dah lumrah manusia. bila kata JANGAN! benda tu la derang nak buat.

    ReplyDelete
  2. manusia sekarang dah sesat. mereka ni dah jadi mcm org kafir.

    ReplyDelete
  3. sedih tak dengan semua yang berlaku skrg ni? apa yang anda semua buat?

    ReplyDelete

Sebolehnya sila tinggalkan nama anda, sekadar nama samaran pun dah cukup agar orang lain senang menyebut nama anda. Terlalu banyak anynomous (tanpa nama) menyukarkan perbincangan. Sila jaga tatasusila anda semasa memberikan komen. Pihak kami juga tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga kerosakan yang berlaku terhadap penggunaan maklumat di dalam blog ini.