NuffNang

Nuffnang

Translate

Monday, September 22, 2008

Akibat orang yang maksiat.

Assalamualaikum Warahmatullah.

Berikut adalah beberapa akibat atau kerugian bagi orang yang maksiat. Jika anda seorang yang maksiat, maka lihat dan fikirlah sama ada betul atau tidak apa yang telah dijanjikan oleh Allah kepada kamu. Diantara akibat itu adalah :

  1. Terhalang masuk Ilmu, kerana Ilmu adalah Nur (cahaya) yang diletakkan oleh Allah di dalam hati seseorang, sedangkan maksiat memadamkan Nur.
  2. Terhalang dari mendapat rezeki yang halal.
  3. Rasa duka dan takut di dalam hati orang yang berbuat maksiat.
  4. Jiwa yang kasar dan sikap yang bengis. Ini menyebabkan hubungan dengan manusia tidak berjalan dengan wajar dan normal, khususnya dengan orang yang baik-baik.
  5. Urusan menjadi sukar dan tidak dapat petunjuk ke jalan yang lurus.
  6. Gelap hati dan jiwa sebagaimana gelapnya malam.
  7. Lemah hati, jiwa dan tubuhnya dan terhalang daripada taat, pendek umur, terhapus keberkatan dan hilang seperti debu yang beterbangan.
  8. Orang yang maksiat menjangkiti orang yang disekelilingnya, hingga orang lain berusaha menjauh dan membencinya.
  9. Lemah jiwa dan hilang dorongan untuk kebaikan, sebaliknya kuat dorongan untuk melakukan keburukan dan lemah untuk melaksanakan hal-hal yang mendorongnya bertaubat sehingga orang itu tidak mempunyai kemahuan untuk bertaubat sama sekali.
  10. Hilang penghormatan diri sendiri sehingga ia tidak merasa apa-apa apabila orang lain memandang rendah atau tidak mahu bercakap dengannya.
  11. Maksiat menyebabkan hinanya seseorang itu disisi Allah.
  12. Seseorang yang terus menerus melakukan dosa, ini adalah petanda kebinasaan dan sesat.
  13. Maksiat merosakkan akal dan akan sesat dan lalailah akal.
  14. Terhalang doa Rasulullah s.a.w dan doa malaikat.
  15. Hilang perasaan malu dari hati.
  16. Lemah dan kurang hati untuk mengagungkan Allah.
  17. Menyebabkan orang yang yang berkenaan tidak memperdulikan Allah.
  18. Melenyapkan nikmat dan kurnia, sebagai gantinya ditimpakan seksa.
  19. Menyebabkan hati berpenyakit.
Saya yakin, semuanya ini ada dalam hati dan diri seorang pemaksiat. Buatlah check-list untuk tahu hal yang sebenar. Saya yakin semuanya ada dan semuanya benar. Jadi tepuklah dada dan tanyalah iman. Muhasabah diri anda sendiri.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment

Sebolehnya sila tinggalkan nama anda, sekadar nama samaran pun dah cukup agar orang lain senang menyebut nama anda. Terlalu banyak anynomous (tanpa nama) menyukarkan perbincangan. Sila jaga tatasusila anda semasa memberikan komen. Pihak kami juga tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga kerosakan yang berlaku terhadap penggunaan maklumat di dalam blog ini.