NuffNang

Nuffnang

Translate

Wednesday, December 3, 2014

Isu Pendatang di Sabah.

Saya dengar KSN mengumumkan pasal RCI skrg. Live. Susah nak tangani isu pendatang kt sabah ni, sebab ramai di antara mereka yang sudah mempunyai anak sebagai pekerja di dalam sektor awam. Ada yg jd Cikgu, imigresen, askar, polis, ptd, jpn, dan banyak lg. Bukan jawatan biasa tau....jawatan pegawai tinggi pun ada. So... mcm mana nak selesaikan isu ni? Nak ke orang-orang ni serah diri dan jd pendatang balik? Pegang balik IC merah, passport negara asal mereka dan dibuang kerja dari sektor awam?  KSN kata,"kerajaan nak pandang ke depan...bla bla bla....", bagi saya ia merupakan satu cara nak elakkan isu ni dibangkitkan. Biasalah....kerajaan.

Tapi dari sudut lain, cuba lihat siapa yg menyalak pasal isu ni dulu? Ketua paderi di sabah dan org2 kristian yg menyalak. Sbb dulu ada gerakan kristiniasasi di sabah yg memurtadkan penduduk kadazan,murut dan hampir keseluruhan etnik lain di sabah dlm usaha utk menjadikan sabah sebuah negeri kristian dan membawa keluar negeri Sabah dari Malaysia. Cara yang macam mana? Aku tak tahu...tetapi yang pasti bukanlah cara yang baik.

Setelah mereka tahu yang penduduk Sabah yang beragama Islam bertamba ramai sehingga melebihi 50%, usaha itu menjadi terbantut. Inilah isu yang sebenarnya....bukan isu pendatang. Isu pendatang merupakan isu disebalik isu yang lebih besar. Iaitu menjadikan Sabah negeri kristian. Macam mana saya tahu? Saya mempunyai sumber-sumber yang boleh dipercayai. Korang pun boleh perhatikan sendiri. Yang bising-bising tu siapa. Kalaulah yang memerintah Sabah itu adalah kristian dan yang jadi pendatang itu adalah warga kristian, agak-agak diaorang nak bising tak? Kenapa tak bising isu di Penang tu? Ramai rakyat cina yang masuk ke negara kita tetapi tak keluar-keluar. Mana mereka semua pergi? Cuba cek dengan JPN, statistik pemberian warganegara mengikut Perkara 16 dan 15(1). Mesti korang akan terkejut.

Nah, sekarang aku dah berikan dua pandangan untuk korang sendiri nilaikan. Aku tak boleh nak paksa korang untuk memilih yang baik dan yang buruk dalam hal ni. Fikirlah diluar kotak dan mengikut konteks negara yang mementingkan agama dan bangsa. Hati korang, korang 'bainat' lah sendiri. WASSALAM.

No comments:

Post a Comment

Sebolehnya sila tinggalkan nama anda, sekadar nama samaran pun dah cukup agar orang lain senang menyebut nama anda. Terlalu banyak anynomous (tanpa nama) menyukarkan perbincangan. Sila jaga tatasusila anda semasa memberikan komen. Pihak kami juga tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga kerosakan yang berlaku terhadap penggunaan maklumat di dalam blog ini.