NuffNang

Nuffnang

Translate


Thursday, December 3, 2009

Dari mata pena melayu.

Berikan aku satu tanda aras dimanakah kedudukan orang melayu sekarang,
Usah berikan aku alasan kerana itu amat jelek bagi aku,
Berikan aku satu kepastian yang orang melayu itu akan bangkit kembali,
Usah berikan aku tempoh yang tidak pernah ditepati,
Berikan aku satu contoh kebanggaan mercu tanda orang melayu,
Usah tunjukkan aku menara kembar Petronas kerana ianya bukan dari tangan melayu.

Aku ingin bersuara, tetapi apakan daya suaraku kerdil,
Aku ingin membentak tetapi kekuatanku hanya seorang,
Aku ingin menegur, tapi bimbang dikatakan pengkhianat,
Jadi bagaimanakah cara yang harus ku lakukan lagi?

Aku menulis menggunakan mata pena yang tumpul,
Tiada yang peduli tentang apa yang aku luahkan,
Adakah apabila sudah terkena batang hidung sendiri baru hendak sedar?
Adakah apabila bangsa sudah hancur barulah hendak bertindak?
Ganerasi muda yang diharapkan mula menjadi kurap,
Berjangkit menjadi lebih teruk dan lebih menggelikan,
Adakah ubat untuknya suatu hari nanti?
Adakah apabila bangsa menjadi hamba, barulah hendak berdiri?
Sedarlah wahai sahabatku sekalian sebelum terlambat.

No comments:

Post a Comment

Sebolehnya sila tinggalkan nama anda, sekadar nama samaran pun dah cukup agar orang lain senang menyebut nama anda. Terlalu banyak anynomous (tanpa nama) menyukarkan perbincangan. Sila jaga tatasusila anda semasa memberikan komen. Pihak kami juga tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga kerosakan yang berlaku terhadap penggunaan maklumat di dalam blog ini.