NuffNang

Nuffnang

Translate

Monday, December 7, 2009

Ketuanan Melayu di Bumi Malaysia.

Assalamualaikum.

Pada pagi ini saya ingin meluahkan serba sedikit tentang apa yang terbuku di dalam hati. Hal ini sebenarnya sudah selalu kita dengar dan kita dan kita baca di dalam media negara kita. Semua orang sudah tersedia maklum mengenai ketuanan melayu di tanah air kita ini, tetapi masih ada lagi yang mengungkit tentang hal ini. Mereka ini saya panggil sebagai biadab dan tidak layak menjadi rakyat Malaysia. Mari kita lihat sejenak sejarah negara kita, siapakah penduduk asal negara kita ini? Sudah pasti jawapannya bukan kaum India dan Cina. Mereka ini diterima menjadi rakyat negara kita melalui prinsip 'Jus Soli' yang dibuat antara Tunku Abdul Rahman dan pihak penjajah pada masa itu dan bukannya antara Tunku Abdul Rahman dan kaum-kaum ini. Sudah lupakah mereka kepada 'kebaikkan' dan 'pemurahnya' TAR dan kaum melayu yang telah menerima mereka sebagai rakyat Malaysia? Kenapa harus diungkit lagi hal ketuanan melayu ini? Keceluparan mulut ahli parlimen DAP barat ini tidak seharusnya di pandang ringan. Tetapi hakikatnya ialah, saya yakin dia sendiri tidak heran dengan kecaman dan kutukan yang dibuat oleh pihak yang bertanggungjawab. Dia sendiri tidak takut dengan apa yang bakal terjadi kepada dia, sebab akhirnya dia akan meminta maaf dan kemudian keadaan akan kembali reda.

Sama juga jika kita memanggil dia dengan perkataan 'keling', sudah pasti kaum india akan melakukan perkara yang sama dan akhirnya jika kita meminta maaf, keadaan akan kembali tenang. Tetapi keadaan lebih buruk di pihak kita kerana pihak kita pasti akan dipaksa meminta maaf berkali-kali dan sudah pasti akan ada yang dipaksa meletakkan jawatan atau berhadapan dengan saman. Apakah yang sudah terjadi? Jika dilihat dari sudut ekonomi, orang bukan melayu begitu berjaya. Dari sudut kekayaan pula, orang bukan melayu juga yang menjadi juara. Jadi apa lagi yang mereka hendak? Apakah orang melayu terutamanya UMNO sudah menjadi takut kepada mereka ini? Atau adakah orang melayu ini sudah menjadi 'barua' kepada kaum bukan melayu ini? Dimanakah semangat melayu yang dilaungkan semasa berucap di dewan-dewan dan kawasan-kawasan semasa pilihanraya? Sikap pengecut seperti inilah yang menyebabkan ada kaum lain yang berani mengungkit mengenai hak-hak istimewa orang melayu kita ini. Saya menyarankan kepada kerajaan agar mereka-mereka yang berani bersuara mengenai hak dan ketuanan melayu ini hendaklah dibuang dari negara Malaysia. Mereka-mereka yang tidak suka mengenai kedudukan mereka di negara kita ini saya sarankan kepada mereka supaya pulang ke negara asal mereka. Negara Malaysia bukanlah negara untuk orang-orang yang tidak tahu bersyukur. Negara ini adalah negara untuk mereka yang berpijak di dunia realiti dan menerima kenyataan siapa diri mereka yang sebenar di negara Malaysia ini.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment

Sebolehnya sila tinggalkan nama anda, sekadar nama samaran pun dah cukup agar orang lain senang menyebut nama anda. Terlalu banyak anynomous (tanpa nama) menyukarkan perbincangan. Sila jaga tatasusila anda semasa memberikan komen. Pihak kami juga tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga kerosakan yang berlaku terhadap penggunaan maklumat di dalam blog ini.