NuffNang

Nuffnang

Translate


Friday, August 27, 2010

Puisi Jodoh?

"Tak perlu mencari teman secantik BALQIS, Jika diri tak seindah SULAIMAN, Mengapa mengharap teman setampan YUSUF, Jika kasih tak setulus ZULAIKHA, Tak perlu diri menjadi seteguh IBRAHIM, Jika tak sekuat SARAH, Mengapa didamba teman hidup seistimewa KHADIJAH, Jika diri tak se-sempurna RASULULLAH S.A.W."

Saya tidak tahu apakah ini satu puisi, doa atau seloka....tetapi saya banyak mendengar dan membaca mengenai puisi ini sama ada di dalam kad jemputan kahwin dan mana-mana majlis ilmu yg meilibatkan jodoh. Tetapi bagi saya, semua orang ingin mencari yg terbaik, menjadi yang terbaik dan memberikan yang terbaik. Sebenarnya itulah Islam dan begitulah kita yang sepatutnya. Islam sepatutnya sempurna dan Islam sepatutnya yg terbaik. Tetapi mengapa kita masih di momokkan dengan penulisan seperti ini? Saya akan menghuraikan apa maksud penulisan ini berdasarkan kaca mata saya.

No comments:

Post a Comment

Sebolehnya sila tinggalkan nama anda, sekadar nama samaran pun dah cukup agar orang lain senang menyebut nama anda. Terlalu banyak anynomous (tanpa nama) menyukarkan perbincangan. Sila jaga tatasusila anda semasa memberikan komen. Pihak kami juga tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga kerosakan yang berlaku terhadap penggunaan maklumat di dalam blog ini.