NuffNang

Nuffnang

Translate

Friday, September 7, 2012

Sikap perkauman yang dimulakan oleh pengguna Facebook kaum cina.








Saksikan dengan mata anda sendiri. Di page Line Malaysia ada segelintir pengguna kaum cina cuba memulakan dan menyemarakkan api perkauman. Inikah sikap 1Malaysia yang kita banggakan? Apakah puncanya? Saya yakin mereka ini tidak di didik dengan sikap toleransi yang ada di sekolah kebanggasaan biasa. Saya yakin mereka semua ini bersekolah di sekolah vernakular, di mana sikap bertoleransi dan hidup bersama tidak diterapkan sepenuhnya.

Inikah sistem pendidikan yang kita banggakan? Ataupun mereka ini adalah penyokong DAP? Menyemarakkan api kebencian terhadap sesuatu kaum memang menjadi makanan mereka. Inilah satu lagi kegagalan dasar kerajaan 1Malaysia. Dasar ini tidak akan ke mana jika dasar pendidikan negara tidak diubah sepenuhnya. Hapuskan sekolah vernakular jika mereka benar-benar mahu menjadi rakyat Malaysia. Ini adalah tanah melayu, dan jika anda mahu menjadi sebahagian dari kami, tunjukkan keikhlasan anda kepada kami. Jangan hanya meminta, tetapi tidak mahu memberi.

No comments:

Post a Comment

Sebolehnya sila tinggalkan nama anda, sekadar nama samaran pun dah cukup agar orang lain senang menyebut nama anda. Terlalu banyak anynomous (tanpa nama) menyukarkan perbincangan. Sila jaga tatasusila anda semasa memberikan komen. Pihak kami juga tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga kerosakan yang berlaku terhadap penggunaan maklumat di dalam blog ini.