NuffNang

Nuffnang

Translate

Thursday, July 17, 2008

Jodoh.

Assalamualaikum.

Sudah seminggu saya tidak menulis di dalam blog ini. Bukan apa, mungkin mood untuk menulis tiada. Sudah masuk hari ke-4 saya bercuti....rasa macam sekejap jer.....tapi elok la, lagi cepat saya habis cuti, lagi cepat saya masuk kerja. Dalam 4 hari saya bercuti ni, saya ada berjumpa dengan beberapa orang kawan saya baik kawan yang lama dan kawan yang baru. Bermacam2 cerita yang saya dengar dan terima dari mereka, ada yang sedih dan ada yang gembira. Pada yang sedih, saya bersimpati dan nasihatkan agar berbanyak la bersabar dan pada yang gembira, saya tumpang gembira dan nasihatkan berbanyaklah bersyukur dan beringat sebelum ditimpa kesusahan. Disini saya nak menceritakan tentang cerita sedih yang saya dengar dari mulut kawan saya. Tujuan saya hendak menceritakan disini hanyalah untuk dijadikan pedoman dan pengajaran. Jauh sekali untuk mengaibkan sesiapa dan tuan empunya diri dan cerita. Kawan saya ini telah mengenali lelaki ini sudah lama, tetapi tidak disangka yang lelaki tersebut hendak meninggalkan dirinya dan beralih ke cinta yang baru. Setelah mereka berkongsi suka dan duka, dan merencana pelan masa depan untuk hidup bersama, tiba2 segalanya musnah dalam sekelip mata. Kawan saya mengsyaki yang teman lelakinya itu sudah terkena 'buatan' orang, tapi bagi saya teman lelaki kawan saya itu memang terkena buatan orang, tapi bukanlah dibomoh atau disihir. Tetapi terkena godaan dan pujuk rayu wanita yang lebih baik pada diri teman lelaki kawan saya itu. Bukan saya menafikan adanya sihir dan bomoh ini, memang ada....tapi biarlah kita berfikir positif didalam hal ini. Yang selebihnya kita serahlah pada Allah, kerana Dia yang maha mengetahui. Jadi saya menasihatkan kawan saya itu supaya perbanyakkanlah solat dan buatlah solat hajat. Sebab dalam apa jua keadaan pun, jika kita hendak meminta sesuatu atau berkehendakkan sesuatu, hendaklah kita meminta pada Allah. Andai kata teman lelaki kawan saya itu memang betul disihir, tiada apa yang dapat menandingi kuasa Allah. Apa yang cuba saya sampaikan ini ialah, janganlah kita mudah menyerahkan segalanya pada orang yang kita kasihi sehingga lupa pada batasan agama. Perbanyakkan la sabar kerana ada sebab dan hikmahnya dalam setiap kejadian itu. Berdasarkan pengalaman saya sendiri dan juga pengalaman orang lain, saya ingin menasihati para sahabat saya dan juga pembaca blog saya ini....tidak salah untuk kita berkasih sayang dan juga bercinta. Tetapi biarlah berpada dan berlandaskan lunas Agama. Terlalu lama dan semakin kerap berjumpa, akan menyumbang kepada perlakuan maksiat dan zina. Syaitan tidak akan berhenti menghasut kita tanpa mengira waktu. Jika kita terlalu rindu dan sayang pada kekasih kita, hendaklah kita meleraikan rindu itu, iaitu dengan bernikah. Jika jodoh kita tidak kesampaian, hendaklah kita sentiasa bersabar.....kerana ada hikmah disebaliknya itu. Kekadang hati kita degil dan mahukan kekasih kita itu juga, seperti yang berlaku pada kawan saya ini. Jadi nasihat saya pada dia, cubalah segala cara yang ada, asalkan tidak menyumbang pada syirik. Mentera dibolehkan asalkan tidak bercampur syirik. Ini saya dapati didalam sebuah hadith - Dari ‘Auf bin Malik al-Asyja’i r.a katanya:”Kami biasa melakukan mantera pada masa jahiliyah. Lalu kami bertanya kepada Rasulullah s.a.w:”Ya Rasulullah! Bagaimana pendapat anda tentang mentera ?” Jawab baginda:”Peragakanlah (bacalah) menteramu itu di hadapanku. Mentera tidak ada salahnya selama tidak mengandungi syirik.” Maksudnya disini ialah, definisi perubatan Islam adalah melaksanakan amalan perubatan berdasarkan paradigma, nilai dan tatacara yang tidak bercanggahan dengan al-Quran dan al-Sunnah. Ramai di kalangan umat Islam terkeliru dengan istilah perubatan sehingga terjebak ke dalam dunia syirik. Islam telah memberikan panduan yang jelas bahawa semua ilmu perubatan yang mengandungi sihir (jampi mentera yang melanggar syariat), bercampur dengan amalan-amalan haram (bersemah – sembelihan korban sebagai jamu) dan amalan-amalan berdamping dengan makhluk halus yang diyakini berkuasa menentukan kesembuhan penyakit adalah syirik serta amat dilarang dalam Islam. Islam meletakkan bahawa apa-apa perubatan sekalipun sama ada tradisional mahupun perubatan moden semuanya hendaklah bersandarkan kepada hukum bahawa Allah adalah Maha Berkuasa dalam menetapkan penyembuhan sesuatu penyakit. Segala macam bahan yang digunakan dalam proses perawatan tidak kira sama ada menggunakan teknologi perubatan yang telah dipermodenkan mahupun secara terapi tradisional adalah sekadar alat semata-mata. Dalam perkataan lain, segala kaedah dan ubatan yang digunakan hanyalah sebagai 'al-asbab' dan kita wajib percaya bahawa makhluk tidak berkuasa ke atas sesuatu melainkan segalanya terletak pada ketentuan dan keizinan Allah S.W.T jua. Jika kita risau jodoh kita lambat, janganlah kita mencuba untuk mencari kaedah yang menyumbang kepada syirik. Iaitu dengan mandi bunga, mandi buang sial atau segala macam mandi. Sebab jika kita percaya pada 'sial' dan bencana dan mengaitkannya dengan sesuatu perkara, maka kita telah syirik. Nabi juga menyebut tentang hal orang yang mengaitkan sesuatu sial atau bencana dengan sesuatu perkara " At-Tiyaratu Syirkun" (ertinya : Seungguhnya mempercayai sial itu adalah syirik). Kawan2 sekalian, syirik adalah dosa yang paling besar. Jadi, bersabarlah dan janganlah berputus asa jika jodoh kita tidak kesampaian. Berdoalah agar dipertemukan dengan jodoh yang lain dan yang baik. Untuk mendapat jodoh yang baik, kita hendaklah baik. Seperti dalil di dalam Al-Quran - " Perempuan yang jahat adalah untuk lelaki yang jahat...dan lelaki yang baik adalah untuk wanita yang baik...." (An-Nur : 26) dan juga firman Allah dalan surah An-Nur ayat 3 - "Penzina lelaki tiada akan berkahwin kecuali dgn penzina wanita atau orang kafir.." Fikir2kan lah, adakah kita mahukan jodoh dan zuriat yang baik atau yang tidak baik. Sebab setiap perlakuan kita akan melambangkan masa depan kita.

Sekian. Wassalam.

*Sumber rujukan Hadith adalah dari JAKIM dan Ust Zaharuddin.

No comments:

Post a Comment

Sebolehnya sila tinggalkan nama anda, sekadar nama samaran pun dah cukup agar orang lain senang menyebut nama anda. Terlalu banyak anynomous (tanpa nama) menyukarkan perbincangan. Sila jaga tatasusila anda semasa memberikan komen. Pihak kami juga tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga kerosakan yang berlaku terhadap penggunaan maklumat di dalam blog ini.