NuffNang

Nuffnang

Translate


Thursday, July 10, 2008

Kesenangan dan Kesusahan.

Assalamualaikum W.B.T.

Esok adalah hari terakhir aku bekerja di sini. Aku akan mengambil cuti selama seminggu untuk merehatkan diri. Kalau diikutkan, aku malas nak cuti-cuti ni.....sebab bila aku cuti, aku akan jadi bosan dan akan teringatkan benda-benda yang aku sendiri taknak ingat. Tapi aku bernasib baik sebab aku ada plan yang nak dibuat pada hari cuti aku ini nanti. Syukur la sebab aku masih ada kesempatan untuk membuat apa yang aku sepatutnya lakukan dahulu. Semasa aku senang dulu, banyak wang dan masa yang telah aku bazirkan pada orang dan tempat yang tidak sepatutnya. Kesal jugak aku rasakan bila aku fikirkan balik apa yang aku buat masa 'zaman jahiliah' aku dulu. Tapi aku tetap bersyukur sebab aku masih diberi peluang untuk memperbaiki diri aku dan kembali ke pangkal jalan. Dulu aku sudah jauh tersasar dan menyimpang dari jalan yang sepatutnya aku jalani. Berkat doa dari keluarga, sahabat karib dan kerana kesedaran dirilah yang membuatkan aku tersentak dari kegelapan dan kegembiraan sementara duniawi. Jadi aku harap, kepada mereka-mereka yang masih dilamun kegembiraan duniawi ini, segeralah insaf dan kembali kepangkal jalan......janganlah sombong dan takbur atas apa yang dimiliki. Sebab semua yang kita miliki ini datangnya dari Allah dan tidak akan kekal selamanya......bila sampai saat ajal kita nanti, hanya amalan kita didunia sahaja yang akan dibawa. Janganlah jadi seperti kacang lupakan kulit.........dan janganlah bertangguh-tangguh, sebab mereka yang suka bertangguh itu adalah mereka yang dari kalangan orang-orang yang rugi. Jika ada kesenangan, gunakanlah untuk kebaikkan dan bukan untuk kerosakkan......dan janganlah digunakan untuk kearah kemaksiatan. Sesungguhnya kecelakaan yang menunggu mereka yang berbuat maksiat adalah berat dan besar.

Hadith :
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:” Sesungguhnya tujuh petala langit dan bumi sama mengutuk orang yang selalu berzina dan bau kemaluan pelacur di dalam neraka dapat mengganggu ahli neraka kerana sangat busuknya. ”

Riwayat al-Bazzar


Huraian :-

i) Di antara sifat orang-orang mukmin yang sebenar adalah menjaga kemaluannya dari perbuatan zina kerana zina adalah termasuk dalam kategori dosa-dosa besar (al-kaba'ir) di samping menyekutukan Allah, meminum minuman keras, berjudi, mencuri dan membunuh.
ii) "Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk." (Al-Israa': 32) Larangan zina yang digunakan di dalam al-Quran ini iaitu ''Janganlah kamu mendekati zina, bukan ''Janganlah melakukan zina'' mempunyai makna yang sangat mendalam iaitu bukan hanya perzinaan sahaja dilarang, tetapi segala-gala yang menjadi pintu ke arah itu adalah dilarang sama sekali seperti memandang aurat wanita, mendengar perkara yang boleh menaikkan nafsu seperti kelunakan suara (rayuan atau pujukan), bergaul bebas antara lelaki dan wanita, berdua-duaan dengan orang yang bukan muhrim dan sebagainya.
iii) Etika berpakaian juga harus dititikberatkan di mana pakaian seorang muslimah itu wajib memenuhi fungsi dasarnya iaitu menghindarkan seseorang dari dorongan berahi kerana jika aurat tidak ditutup dengan sempurna ia akan mengundang berlakunya kejadian rogol atau perbuatan zina yang boleh merosakkan maruah individu yang terlibat.
iv) Hari ini seakan menjadi “trend”, kebanyakan pakaian yang dipakai oleh golongan muda (ada juga yang telah berumur) terlalu pendek, ketat dan nipis Fenomena seperti ini patut dicegah demi kesejahteraan seluruh masyarakat.
v) Segala-saluran yang dikira boleh membawa manusia kepada perzinaan seperti rumah-rumah pelacuran, disko-disko, rumah-rumah urut dan sebagainya hendaklah dicegah ditutup keseluruhannya. Jika tidak akan berlakulah perkara-perkara yang tidak diingini.


2 comments:

  1. Ya Allah....kau laknatilah orang2 yang begini....kau timpakanlah bala bencana buat mereka ini agar mereka segera insaf dan bertaubat....AMIN....

    ReplyDelete
  2. sekarang ni ramai orang tak pedulikan nasihat dan tak takut pada hukum Allah....kalau dgn Allah pun dah tak segan silu, apatah lagi dengan sesama manusia.

    ReplyDelete

Sebolehnya sila tinggalkan nama anda, sekadar nama samaran pun dah cukup agar orang lain senang menyebut nama anda. Terlalu banyak anynomous (tanpa nama) menyukarkan perbincangan. Sila jaga tatasusila anda semasa memberikan komen. Pihak kami juga tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga kerosakan yang berlaku terhadap penggunaan maklumat di dalam blog ini.