NuffNang

Nuffnang

Translate

Monday, November 10, 2008

Maksiat - Konsert band indie di Menara KL.

20 kumpulan sertai persembahan tema perpaduan pada 16 November

KEBELAKANGAN ini, kebanjiran pemuzik indie menunjukkan isyarat persada seni amat mengalu-alukan kedatangan arus muzik ini ke arus perdana. Buktinya, dengan hadirnya kumpulan seperti Hujan, Meet Uncle Hussain dan Estranged yang berjaya menawan peminat seni. Ia satu perkembangan yang positif dan muzik dilihat sebagai sejagat yang mampu menyatupadu masyarakat.

Lalu atas paksi ingin memberi ruang kepada laluan muzik ini yang semakin mendapat tempat, pihak Menara Kuala Lumpur tidak teragak-agak memberi peluang kepada pemuzik indie ini untuk sekali lagi beraksi di puncak menara yang keempat tertinggi di dunia itu pada 16 November ini mulai 12 tengah hari hingga 10 malam . Ia dipanjangkan berdasarkan sambutan yang diterima menerusi KL Indie Fest `08 pada 5 Julai lalu.

Konsert diberi nama ‘Music Against Racism’ ini bertemakan ‘One Love, One Heart, One Nation’ diharap dapat menyampaikan mesej keamanan, perpaduan selain mewujudkan masyarakat penyayang di antara satu sama lain tanpa mengira bangsa dan agama. Ia adalah kerjasama antara Menara Kuala Lumpur dan Vain Music Records dan menghimpunkan 20 kumpulan pemuzik indie termasuk OAG dan The Times.

Pengurus Besar, Perhubungan Awam dan Acara Menara Kuala Lumpur, Mazlan Mahmud berkata, usaha ini bertujuan menarik golongan remaja selain pelancong untuk berkunjung ke menara ini.

Katanya lagi, golongan remaja inilah yang bakal menjadi generasi pelapis pada masa hadapan. ....bla..bla..bla..bla.... dan yang selebihnya anda semua boleh baca di Berita Harian Online.

Assalamualaikum Warahmatullah.

Ini adalah pandangan saya terhadap artikel di atas ini. Pada saya, segala macam konsert atau show yang diadakan dengan tujuan yang kononnya untuk remaja atau untuk orang tua, semuanya adalah maksiat dan boleh membawa kepada perlakuan zina. Ini kerana, sudah la majlis itu bukan majlis ilmu, lelaki dan perempuan bergaul bersama terlompat-lompat macam kera. Walaupun konsert itu diadakan pada sebelah pagi sekalipun, sudah terang-terangan ianya mengundang perlbagai masalah dan musibah bukan saja pada diri, malah pada negara. Bila adanya konsert sebegini, walaupun penganjur berniat baik, tapi percayalah yang setiap pengunjung yang datang itu, tiada satu pun yang datang dengan niat yang baik, semuanya hanya untuk kegembiraan duniawi semata-mata.

Yang paling melucukan ialah, semakin banyak konsert yang dibuat atas dasar kemanusiaan dan agama. Sudahlah menggunakan nama agama dan kemanusiaan, lepas tu konsert tu tidak mengikut garis panduan yang ditetapkan oleh Islam. Apa semua ini? Apakah semua orang melayu pada masa sekarang ini semakin bodoh dan bongok!? Tidak cukup lagi ke dengan masalah sosial yang semakin teruk di negara kita ini? Butakah kerajaan dan masyarakat kita sekarang ini? Anda semua mempunyai otak, gunakanlah dengan sebaiknya. Mungkin pada yang belum berumah tangga, anda tidak merasakan semua ini. Pada yang tahu, baguslah....tetapi pada yang tidak tahu dan tidak mahu menggunakan otak untuk berfikir, baik jadi binatang saja la. Itu sajalah yang anda layak.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment

Sebolehnya sila tinggalkan nama anda, sekadar nama samaran pun dah cukup agar orang lain senang menyebut nama anda. Terlalu banyak anynomous (tanpa nama) menyukarkan perbincangan. Sila jaga tatasusila anda semasa memberikan komen. Pihak kami juga tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga kerosakan yang berlaku terhadap penggunaan maklumat di dalam blog ini.