NuffNang

Nuffnang

Translate


Tuesday, October 27, 2009

Ajaran Sesat - Kenapa Awie Melenting?

Assalamualaikum.

Pada 26hb dan 27hb oktober 2009, saya bergitu tertarik dengan satu artikel di akhbar Harian Metro yang bertajuk 'Halal zina, arak' dan 'Jangan sibuk!'. Pada mulanya saya tidak begitu tertarik dengan artikel 'Halal zina, arak' (26/10/09) tersebut, kerana pada saya perkara sebegitu memang sudah begitu berleluasa dan amat dasyat sekali di negara kita. Tetapi pada hari ini (27/10/09) apabila saya membaca akhbar harian metro, artikel bertajuk 'Jangan sibuk!' itu telah membuatkan saya betul-betul berminat untuk mengikuti perkembangan kes tersebut. Yang mengejutkan saya ialah kenyataan dari Ahmad Azhar Othman atau lebih dikenali dengan nama komersil duniawi iaitu awie yang memperlekehkan kredibiliti Akhil Hayy sebagai penceramah bebas.

Pada saya, saya menyokong penuh kenyataan Akhil Hayy kerana beliau bercakap berdasarkan pengalaman beliau semasa bertemu dengan anggota kumpulan ajaran sesat tersebut. Beliau juga tidak menyebut mana-mana nama yang terlibat dalam ajaran sesat tersebut. Tetapi kenapa awie hendak melenting? Adakah kerana beliau terlibat dengan kumpulan ajaran sesat tersebut? Ataupun dia hanya melenting kerana dendam lama atau saja untuk suka-suka? Seperti yang awie sendiri sebut di dalam akhbar itu, kita sebagai manusia wajib mengingat-mengingati sesama manusia untuk kebaikkan. Tetapi kenapa dia menyuruh Akhil Hayy untuk jangan menyibuk? Jika dia mempertikai kredibiliti Akhil Hayy kerana masalah yang menimpa dirinya suatu ketika dahulu, sekurang-kurangnya dia adalah seorang yang mempunya ilmu agama yang tinggi dan sentiasa memperbaiki dirinya! Kalau diberi pilihan antara awie dan Akhil Hayy, siapa awie itu? apa yang dia tahu pasal agama? setakat tahu saja ke, tapi tidak berbuat apa-apa? Perbezaan antara awie dan Akhil Hayy adalah seperti bumi dan langit. Kalau nak diikutkan siapa yang lebih berhak menegur, Akhil Hayy yang lebih layak menegur sesiapa saja yang dia hendak berbanding awie.

Kalau tak tahan kena tegur, ubahlah diri tu kepada yang lebih baik. Pada saya, hampir kesemua artis yang ada di negara kita ini telah jatuh kelembah kegelapan dan terpesong akidahnya. Kalau nak diberikan statistik dari segi angka, 99% artis Malaysia terdedah kepada risiko sesat dan terpesong. Kesemua artis-artis ini adalah calon-calon pasti neraka jahannam yang dijanji Allah. Jadi adalah tanggungjawab Akhil Hayy untuk menegur dan meneruskan dakwah beliau. Adalah menjadi tanggungjawab awie untuk mendengar dan menerima dengan baik teguran Akhil Hayy itu jika benar beliau adalah anggota ajaran sesat itu. Jika tidak, tidak perlulah melenting dengan kenyataan akhbar dari Akhil Hayy itu. Jika ada silap di dalam diri, hijrahkan diri untuk menjadi lebih baik. Pembaikan diri kita bukannya hanya sekali, tapi haruslah berlaku setiap masa dan setiap hari.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment

Sebolehnya sila tinggalkan nama anda, sekadar nama samaran pun dah cukup agar orang lain senang menyebut nama anda. Terlalu banyak anynomous (tanpa nama) menyukarkan perbincangan. Sila jaga tatasusila anda semasa memberikan komen. Pihak kami juga tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga kerosakan yang berlaku terhadap penggunaan maklumat di dalam blog ini.