NuffNang

Nuffnang

Translate


Friday, October 9, 2009

Isu bantuan kemanusiaan ke Padang Indonesia.

Assalamualaikum semua,

Apa yang hendak saya luahkan hari ini ialah isu bantuan kemanusiaan ke Padang. Sebenarnya sudah lama saya hendak meluahkan isi hati saya kedalam blog ini. Tetapi rasa simpati dan tidak sampai hati membatasi segala-galanya. Pada hari ini, saya terpaksa meluahkannya juga kerana tidak tahan mendengar cakap-cakap yang telah meroboh dinding kesabaran saya. Cakap-cakap yang saya dengar ialah, mengenai dengan sepasukan ahli BENDERA yang seramai 1,500 orang cuba memasuki negara untuk melancarkan 'perang' terhadap Malaysia.

Apa yang mengganggu fikiran saya pada ketika ini ialah, adakah kerajaan Indonesia bersungguh-sungguh untuk menangani isu ini? jika ya, kenapa persatuan tidak berdaftar ini tidak ditangkap atau diambil tindakan? Adakah tiada undang-undang yang membolehkan mereka ini didakwa? Jika di Malaysia, pertubuhan yang tidak berdaftar ini dipanggil sebagai pertubuhan haram dan akan diambil tindakan undang-undang. Bagaimanakah struktur undang-undang di Indonesia pula? Adakah mereka bersikap berat sebelah?

Jika difikirkan balik, dimanakah kesungguhan pihak pemerintah Indonesia dalam menangani isu ini? Berbalik pada isu tarian padet dan isu batik, kerajaan Indonesia menyuruh seluruh rakyat mereka memakai baju batik untuk meraikan kemenangan mereka kerana berjaya menyenaraikan warisan mereka di dalam Warisan Budaya Bernilai oleh organisasi Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO). Tindakan mereka itu menyemarakkan lagi api kebencian di kalangan rakyat mereka terhadap rakyat Malaysia. Sudahlah pesawat bantuan kita pun dilontar dengan batu. Jadi berbaloikah kita membantu mereka?

Jadi fikirkanlah wahai para pembaca yang budiman. Walaupun blog ini tidak memberikan apa-apa kesan pun kepada kedua-dua kerajaan. Tetapi sedikit sebanyak, kita tahu di mana kita berada dan di mana mereka berada.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment

Sebolehnya sila tinggalkan nama anda, sekadar nama samaran pun dah cukup agar orang lain senang menyebut nama anda. Terlalu banyak anynomous (tanpa nama) menyukarkan perbincangan. Sila jaga tatasusila anda semasa memberikan komen. Pihak kami juga tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga kerosakan yang berlaku terhadap penggunaan maklumat di dalam blog ini.