NuffNang

Nuffnang

Translate


Thursday, August 21, 2008

Merdeka....Merdekah kita?


Assalamualaikum Warahmatullah.

Bulan ini adalah bulan kemerdekaan kita yang ke-51. Ada berbagai-bagai tafsiran tentang erti sebuah kemerdekaan. Tetapi yang penting merdeka pasti akan bermaksud 'bebas'. Bebas dari penjajahan asing di tanah air kita. Tema pada tahun ini ialah 'Perpaduan Teras Kejayaan'. Daripada tema ini kita dapat tahu yang dalam negara yang berbilang kaum, perpaduan semua kaum merupakan intipati kejayaan sesebuah negara. Jika semua kaum dan bangsa asyik menanam syak wasangka sesama kaum yang lain, bergaduh sesama sendiri, berdendam dan menindas satu antara lain, negara tidak akan menuju kejayaan seperti yang diharapkan. Malah ianya akan membawa kepada kehancuran dan kemusnahan. Dalam negara yang aman damai ini, masih ada lagi yang tidak mempunyai semangat cintakan negara. Saya berkata begini kerana dari apa yang kita lihat, telah banyak peristiwa yang telah berlaku seperti tunjuk perasaan dan pergaduhan antara kaum. Ini adalah dari pandangan seorang yang cintakan negaranya. Tapi dari sudut pandangan Islam, satu persoalan yang tidak terjawab meskipun tahu apa jawapannya. Adakah kita Merdeka? Negara dan kebebasan dari penjajah 'Ya' jawapannya. Tapi dari segi minda dan jiwa, adakah kita merdeka?

Pada saya, rakyat Malaysia terutamanya orang melayu yang beragama Islam masih belum merdeka. Jiwa dan minda mereka semakin kotor disebabkan oleh pengaruh barat. Berpakaian seperti orang barat, bercakap seperti orang barat, bergaul cara barat dan hidup seperti orang barat. Berpakaian seperti orang barat ini ialah berpakaian tidak menutup aurat, menampakkan yang tersirat. Ada juga yang bangga menunjukkan punggung mereka kepada orang ramai. Ada juga yang suka menunjukkan lurah mereka kepada orang ramai. Sedarkah mereka perbuatan mereka ini ada seperti orang yang tidak bermaruah? Padahal Allah sudah berfirman yang bermaksud:-

"Wahai Nabi, suruhlah isterimu dan anak perempuanmu serta perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa keluar)" - Surah al Ajzan, ayat 59.

Suka ke jika tubuh badan mereka diperhatikan oleh lelaki-lelaki yang tidak beriman itu? Sukakah mereka jika tubuh mereka dilapah oleh perogol-perogol yang tidak berperikemanusiaan itu? Banyak undang-undang telah digubal untuk melindungi wanita-wanita yang jahil ini. Tapi bagaimana dengan undang-undang untuk melindungi lelaki dari wanita-wanita jahil ini? Bagi saya, mencegah lebih baik dari mengubati, jadi punca kejadian ini adalah dari wanita, jadi macam mana kita hendak menghukum wanita-wanita ini? Seperti penyakit denggi, kita pasti akan menghapuskan tempat pembiakan mereka. Jadi adakah kita hendak menyamakan wanita-wanita ini dengan binatang? Kenapa tidak dibuat seperti di Negeri Kelantan di mana mereka yang berpakaian seksi, memakai tumit tinggi, memakai solekan akan didenda sebanyak Rm500? Walaupun tak banyak, tapi mereka ini pasti akan memikir 2 kali sebelum berpakaian seksi.

Pada masa kini, walaupun sudah 51 tahun negara kita merdeka, tapi hakikat sebenarnya negara kita belum lagi merdeka. Kita masih tidak mempunyai identiti sendiri yang sepatutnya menjadi ikutkan semua orang Islam. Padahal identiti kita ialah Islam, jadi kenapa ajaran Islam itu tidak dipegang dan diikut? Kenapa hendak diikut identiti orang kafir itu? Kafirkah kita? Tepuk dada dan tanyalah Iman. Kita yang lebih mengetahui siapa diri kita sendiri. Manusia berubah kerana dua sebab iaitu disebabkan kata-kata dan musibah. Kata-kata ini adalah seperti nasihat dan teguran dari orang, atau dari ayat-ayat suci Al-Quran dan Hadith. Musibah ini adalah bala yang datang menimpa diri dan yang pastinya akan mendatangkan kesusahan pada diri dan sering membawa kepada sikap putus asa pada Allah bagi orang yang tidak beriman. Jadi, adakah hendak ditimpakan bala bencana, baru kita akan berubah? Seperti lembu, bila dirotan dan ditarik hidungnya, barulah dia akan mengikut. Adakah hendak di samakan dengan lembu atau binatang lain? Saya yakin tiada siapa pun yang hendak disamakan dengan binatang, pada hal hakikatnya ianya benar. Seperti penzina yang melakukan zina dengan lain-lain lelaki atau perempuan, binatang juga seperti itu. Ini kerana mereka tidak mempunyai akal, tapi dimanakah letaknya akal manusia? kenapa tidak digunakan? Jadi tanyalah diri sendiri, merdekakah kita. Jika merdeka, apa buktinya? tepuklah dada dan tanyalah iman.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment

Sebolehnya sila tinggalkan nama anda, sekadar nama samaran pun dah cukup agar orang lain senang menyebut nama anda. Terlalu banyak anynomous (tanpa nama) menyukarkan perbincangan. Sila jaga tatasusila anda semasa memberikan komen. Pihak kami juga tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga kerosakan yang berlaku terhadap penggunaan maklumat di dalam blog ini.