NuffNang

Nuffnang

Translate


Thursday, August 28, 2008

Ramadhan.




Assalamualaikum Warahmatullah.

Hanya beberapa hari saja lagi kita akan menjemput bulan Ramadhan, iaitu raja segala bulan, bulan yang dimuliakan, bulan dibukakan semua pintu syurga dan ditutup semua pintu neraka. Bulan Ramadhan juga adalah bulan di mana ayat Al-Quran diturunkan kepada Rasulullah S.A.W. Ramadhan juga adalah bulan untuk berbuat segala amalan wajib dan sunat yang telah di syariatkan kepada kita, dan yang paling penting ialah bulan Ramadhan ialah di mana seluruh umat Islam berpuasa. Ramadhan ialah bulan yang paling ditunggu-tunggu oleh orang-orang yang beriman. Pada ketika kita mengamalkan puasa itulah kita akan melakukan beberapa ibadah yang menyesuaikan diri kita dengan alam kejadian kita.

Apabila berpuasa, kita hendaklah perbanyakkan amalan seperti bersedekah, berjemaah tiap-tiap sembahyang fardhu, bersolat sunat Tarawih, iktikat di masjid dan membaca Al-Quran. Pada waktu berbuka janganlah kita terlalu banyak menjamah makanan untuk mengelakkan sistem penghadaman kita menjadi terkejut. Juga pada waktu sahur, jangan makan banyak sangat. Ketika kita puasa disiang hari tubuh kita akan menghadam makanan yang kita makan ketika bersahur. Kalau kita makan banyak maka banyaklah kerja alat penghadaman kita maka kita akan menjadi tersangat letih kerana kekuatan tenaga akan tertumpu pada penghadaman sahaja. Sedangkan disiang hari kita perlu juga terus bekerja mencari nafkah untuk diri dan keluarga.

Orang yang berpuasa secara tidak langsung telah mendisiplinkan dirinya sendiri. Seperti menjauhkan diri dari maksiat dan juga lain-lain perkara mungkar. Tidak seperti orang yang tidak berpuasa, mereka sudahlah membuat dosa kemudian tidak menghormati bulan Ramadhan. Pada yang berpuasa juga, dan pada masa yang sama mereka membuat perkara mungkar terutama pada kaum wanita yang tidak menutup aurat, mereka seperti petani yang memanam tanaman tetapi tidak membajai dan menyiram tanaman tersebut. Ini bermaksud mereka hanya menahan lapar dan dahaga sahaja. Tiadalah pahala yang penuh untuk mereka kerana amalan puasa mereka. Ibarat puasa yang sia-sia sahaja dan jika ada pun pahala, hanyalah sekelumit sahaja. Pada bulan-bulan biasa, kita manusia terpaksa melawan hawa nafsu dan hasutan syaitan. Kita dibantu Allah untuk melawan 2 pihak ini melalui membaca Al-Quran dan bersolat. Tetapi pada bulan Ramadhan, kita hanya berdepan dengan nafsu kita sendiri sahaja. Sesiapa yang meletakkan Agama dahulu sebelum melakukan sesuatu, nescaya selamatlah kita. Tetapi jika kita meletakkan hawa nafsu kita dahulu dalam setiap hal, maka pada bulan Ramadhan tersebut, sukarlah untuk mengikut segala amalan makruf. Puasa ditinggalkan, maksiat berleluasa tidak mengira masa dan lain-lain perkara mungkar. Pada waktu siangnya berpuasa, tetapi pada malam harinya mereka bermaksiat. Maka ini bermakna sudah berjayalah syaitan menjadikan mereka ini pengikut mereka.

Hormatilah bulan Ramadhan kerana sesungguhnya bulan Ramadhan adalah bulan yang penuh keberkatan dan rahmat. Cuba bayangkan suasana dimana seluruh umat Islam didunia ini berpuasa, bersahur, berbuka, melakukan ibadat solat sunat Tarawih dan tadarus Al-Quran beramai-ramai. Alangkah indahnya suasana ini. Kesimpulannya disini ialah, bulan Ramadhan ini adalah bulan yang paling ditunggu oleh orang yang beriman untuk menyucikan diri mereka. Pada mereka yang tidak beriman, bulan Ramadhan adalah bulan yang paling memenatkan mereka ataupun mereka tidak merasa apa-apa pada bulan Ramadhan ini kerena mereka telah jauh tersesat kerana hawa nafsu mereka sendiri. Sesungguhnya dengan berpuasa itu kita telah berjihad dan mengembalikan diri kita kepada alam fitrah.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment

Sebolehnya sila tinggalkan nama anda, sekadar nama samaran pun dah cukup agar orang lain senang menyebut nama anda. Terlalu banyak anynomous (tanpa nama) menyukarkan perbincangan. Sila jaga tatasusila anda semasa memberikan komen. Pihak kami juga tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga kerosakan yang berlaku terhadap penggunaan maklumat di dalam blog ini.