NuffNang

Nuffnang

Translate

Saturday, August 30, 2008

Amalan yang harus ditingkatkan pada bulan Ramadhan.


Assalamualaikum Warahmatullah.

Dalam dunia sekarang ini, manusia yang beragama Islam hanya tahu apabila tiba bulan Ramadhan, puasa dan sembahyang sunat tarawih adalah amalan yang harus di buat. Bagi yang sudah tahu pula, Alhamdulillah. Tetapi yang tidak tahu, disini saya akan beritahu apa yang harus kita buat dan tingkatkan pada bulan Ramadhan yang mulia ini. Dalam Islam, kita mesti ada banyak persediaan sebelum melakukan apa juga ibadat. Seperti sebelum bersolat, kita mesti ada persediaannya dan mengikut tertib. Tetapi dalam Ramadhan, kita juga mesti ada persediaan untuk menempuhinya.

Bagi orang yang beriman pasti ini tidak menjadi masalah bagi mereka dan bagi yang kurang imannya haruslah membuat banyak persediaan. Persediaan yang paling penting ialah pembersihan jiwa. Ada dikalangan orang Islam sendiri tidak bersedia untuk membersihkan hati dari sifat mazmumah dan kotoran dosa. Antaranya seorang mukmin itu perlu memberi ruang dan masa dengan membaca Al-Quran dan berzikir. Kita ni hidup di akhir zaman, jadi kedua-dua amalan ini sudah cukup untuk meringankan beban anggota badan kita untuk beribadat sepanjang bulan Ramadhan termasuk puasa, tarawih dan Qiamulail. Sebagai contoh, enjin yang tak diservis pasti mendatangkan masalah berbanding enjin yang sentiasa di selenggara, pasti lancar.

Tazkirah adalah satu perkara yang baik sepanjang bulan Ramadhan. Ia menjadi tradisi setiap bulan Ramadhan. Surau atau masjid yang tak pernah ramai pun akan jadi ramai. Orang yang tak pernah ke surau dan masjid pun akan datang juga. Tetapi bagi saya mereka ini datang dengan jiwa yang kosong, jadi dengan tazkirah ini hati dan jiwa akan kembali hidup. Tetapi cukuplah dengan tazkirah yang pendek, ringkas dan padat untuk mereka ini kerana mereka ini akan cepat merasa bosan.

Saya sentiasa memperingatkan diri saya agar memperbanyakkan amalan zikir, istighfar, selawat dan baca Al-Quran kerana apabila sudah biasa, amalan-amalan ini boleh dibawa ke bulan-bulan yang berikutnya. Jadi inilah amalan yang harus diperbanyakkan pada bulan Ramadhan. Janganlah diniatkan untuk menunjuk-nunjuk, tetapi biarlah ikhlas. Jika tidak sia-sialah segala amalan itu.

Wassalam.

1 comment:

  1. InsyAllah..mudah mudahan...no more ladies night...

    ReplyDelete

Sebolehnya sila tinggalkan nama anda, sekadar nama samaran pun dah cukup agar orang lain senang menyebut nama anda. Terlalu banyak anynomous (tanpa nama) menyukarkan perbincangan. Sila jaga tatasusila anda semasa memberikan komen. Pihak kami juga tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga kerosakan yang berlaku terhadap penggunaan maklumat di dalam blog ini.