NuffNang

Nuffnang

Translate

Tuesday, August 12, 2008

Pewaris Syurga.

Assalamualaikum Warahmatullah.

Bila kita sebut saja pasal syurga, pasti ramai yang tahu ada berapa peringkat, bagaimana keadaannya berdasarkan yang disebutkan di dalam Al-Quran serta tahu apa syaratnya untuk mendiami syurga Allah ini. Tidak kurang juga yang tidak tahu dan jahil pasal syurga Allah ini. Apa yang mereka tahu hanyalah adanya syurga dan neraka. Ada juga bagi yang pandai sedikit hanya tahu syurga tertinggi adalah syurga Firdaus dan neraka yang paling dalam adalah neraka Jahannam. Bagi yang kurang tahu mengenai syurga ini biarlah mengisi minda anda dengan sedikit pengetahuan mengenai syurga dan juga neraka. Syurga terdiri dari 7 tingkat dan tingkat yang pertama dan tertinggi ialah Syurga Al-Firdaus dan diikuti oleh Syurga Al-Ma'wa, Syurga Al_khuld, Syurga Al-Na'im, Syurga 'Adn, Syurga Dar Al-Salam dan Syurga Dar Al-Jalal. Neraka juga terbahagi kepada 7 tingkat dan yang terdalam dan paling dasyat adalah neraka Jahannam dan diikuti neraka Sa'ir, neraka Huthomah, neraka Saqor, neraka Jahim, neraka Hawiyah dan neraka Lazho.

Pada masa sekarang ini, tidak ramai yang tahu apa isi kandungan di dalam syurga Allah. Jika ada yang tahu pun, tidak semua yang mengejar untuk masuk ke syurga Allah itu. Orang seperti ini boleh la saya katakan mereka terdiri dari orang-orang yang rugi dan akan menyesal pada kemudian hari nanti. Sebenarnya mereka tidak mengendahkan semua ini sebab mereka tidak nampak akan kelebihannya di kemudian hari. Masyarakat sekarang lebih suka mempercayai dan mengikuti apa yang mereka lihat dengan mata kepala mereka sendiri. Sebab itu ramai diantara mereka yang hanya sekadar Islam di dalam kad pengenalan mereka sahaja. Pada hal mereka sudah jauh terpesong dan ada yang sudah murtad dari Agama Islam. Selain dari itu, kelab malam dan rumah pelacuran menjadi 'syurga' kepada mereka yang bodoh dan tidak berakal. Maafkan saya jika saya keterlaluan, tetapi bagi saya teguran secara baik sudah tidak boleh digunakan lagi. Kerana negara kita sendiri juga yang meletakkan Agama Islam sebagai agama rasmi dan mengaku sebagai negara Islam tidak mengamalkan cara hidup Islam. Orang melayu sendiri sudah tidak takut pada hukum Allah kerana kita tidak mengamalkan cara hidup Islam. Pelik tak kalau kita tanya mereka apakah agama mereka dan mereka berkata mereka beragama Islam tetapi dalam menjawab soalan itu, gelas berisi arak ada di tangan mereka. Pelik tak?

Saya juga dulu pernah terjebak, pernah rasa dan buat segala benda kejahatan pada masa 'Zaman Jahilliah'. Sebenarnya, tiada apa yang dibanggakan dan tiada apa yang bagus pun pada masa itu. Duit habis, masa habis, pelajaran hancur, kerja apatah lagi jika pelajaran sudah hancur. Hidup saya tidak pernah bahagia dan tenteram kerana ada saja benda yang tidak kena. Bila dalam soal cinta pula, hidup saya penuh dengan maksiat dan tidak pernahnya bahagia dan puas dengan apa yang saya dapat. Benarlah Firman Allah S.W.T, " Tapi saya bersyukur sebab saya sempat bertaubat dan kembali kepada ajaran Allah sebelum terlambat. Didalam sebuah forum ini, ada seorang hamba Allah yang mengatakan pada saya yang ianya belum lagi terlambat untuk saya belajar dan mendekatkan diri saya pada Allah. Hamba Allah itu sempat memberikan saya nombor telefon seandainya saya ingin mempelajari kembali dengan lebih dalam tentang Agama Islam yang suci ini.

Setelah saya menpelajari dan mendalami Agama Islam ini, ada terlalu banyak perkara rupanya yang saya tidak tahu. Rupa-rupanya apa yang saya tahu hanyalah setakat sebesar kuku sahaja. Termasuklah tentang syurga dan neraka ini yang akan saya terangkan dengan lebih lanjut di dalam blog saya di masa hadapan berdasarkan apa yang tercatit di dalam Al-Quran. Tetapi disini saya hendak memberitahu tanda-tanda mereka yang dirindui syurga. Mereka ini adalah pewaris syurga dan manusia yang disayangi Allah. Ada tujuh tanda-tanda di hidupnya dan yang pertama ialah orang yang beriman kepada Allah, Iman di hati mulut dan langkahnya. Orang yang kedua ialah orang yang menjauh dari segala perkara-perkara yang tiada guna dan berdosa. Orang yang ketiga orang yang menunaikan zakatnya. Orang yang keempat ialah orang yang menjaga kemaluannya. Orang yang kelima ialah orang yang memelihara amanat. Orang yang keenam ialah orang yang penuhi janjinya dan orang yang ketujuh ialah orang-orang yang selalu menjaga waktu dan khusyu' di dalam setiap solatnya. Mereka ini adalah orang-orang yang dirindui syurga dan syurga Firdaus lah tempat mereka. Jadi tak teringinkah kita untuk mendiami syurga-syurga Allah ini nanti? atau anda semua lebih suka mendiami neraka-neraka Allah? fikirlah sendiri, janganlah diletakkan akal yang Allah bagi tu dekat lutut. Tahu nak seronok je, langsung tak ingat dosa dan pahala. Asyik ikut nafsu jer, apa yang korang semua dapat? yang perempuan jadi pelacur dan yang lelaki jadi sampah masyarakat. Fikirlah sejenak....tak payah lama, 10 saat setiap hari pun jadi la. Fikirlah dahulu sebelum hendak membuat apa-apa perkara.

Wassalam.

1 comment:

  1. salam
    tumpang terharu n insaf baca ur entries. Alhamdulillah finally u found where u should stand and to whom u really do belong. Moga keadaan ni berkekalan hingga akhir hayat u, InsyaAllah.

    ReplyDelete

Sebolehnya sila tinggalkan nama anda, sekadar nama samaran pun dah cukup agar orang lain senang menyebut nama anda. Terlalu banyak anynomous (tanpa nama) menyukarkan perbincangan. Sila jaga tatasusila anda semasa memberikan komen. Pihak kami juga tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga kerosakan yang berlaku terhadap penggunaan maklumat di dalam blog ini.