NuffNang

Nuffnang

Translate


Tuesday, March 5, 2013

Lahad Datu, Kesultanan Sulu dan Kedaulatan Negara.

Umum telah mengetahui mengenai kejadian yang telah berlaku semalam. Dua anggota komando polis kita telah terkorban. Al-Fatihah. Tetapi ramai yang kurang mengetahui perkara sebenar kejadian itu melainkan dari laporan pemberita di televisyen dan surat khabar. Satu sumber telah memberitahu saya yang laporan yang dilaporkan pemberita itu betul, tetapi ada beberapa maklumat yang tidak diberikan iaitu, mengapa kita hentikan bekalan makanan kepada mereka, adakah mereka ini akan menerima bantuan dari kesultanan sulu dan adakah mereka akan pergi.

Semasa kejadian tembak menembak itu berlaku, saya telah menerima panggilan dari sumber tersebut yang mengatakan kejadian tembak menembak telah berlaku dan 10 minit kemudian barulah berita tersebut di sebarkan melalui media. Hati saya berasa amat sedih, marah dan bersimpati terhadap keluarga anggota yang terkorban. Tetapi hati saya lagi bertambah marah apabila Cina Komunis DAP kafir laknat - Tian Chua mengatakan yang ianya adalah satu konspirasi terancang UMNO (sini) dan ditambah lagi dengan kenyataan bapak komunis DAP kafir laknat iaitu Lim Kit Siang yang memburukkan kerajaan di dalam twitter beliau, juga artikel dari manusia kafir bodoh Erna Mahyuni di Malaysian Insider yang memburukkan kerajaan Malaysia yang kononnya mereka akan dijemput oleh DS Hishammuddin dan diberikan IC (sini) juga ada sorang lagi manusia kafir bodoh iaitu Mat Zain Ibrahim yang mencari orang yang hendak dipersalahkan dan difitnah di Malaysian Insider (sini). Itu belum lagi ada blogger-blogger hingusan yang baru pegang komputer yang berebut-rebut nak burukkan kerajaan. PAS? Takyah cakap lah, mereka ni pak turut jer....bila disuruh tonggeng, derang tonggeng la.

Pada hari ini, satu operasi ketenteraan telah dijalankan dan kita telah berjaya mengambil alih kembali Kampung Tanduo dari tangan penceroboh. Walaupun operasi belum berakhir, tetapi ini merupakan titik tolak kejayaan pasukan kita di sana. Pada pendapat saya, awal dulu kita tidak mahu menggunakan kekerasan kerana kita tidak mahu membunuh saudara sesama Islam kita di sana. Walaupun mereka yang menceroboh dan menyerang anggota keselamatan kita, tetapi mereka tetap saudara Islam kita. Kini, kita terpaksa menyerang kerana untuk mempertahankan kedaulatan negara kita. Walaupun seluruh dunia memerhatikan kita dan ada diantara mereka menunggu peluang untuk masuk atau mencampuri hal urursan negara kita, kita terpaksa melawan demi kedaulatan dan keselamatan negara kita.

Tun Dr. Mahathir pernah berkata suatu ketika dulu yang mereka ini adalah sebahagian dari kita juga. Cuma mereka ini dipisahkan oleh sejarah. Pada saya, mereka ini lebih layak diberikan taraf warganegara selepas merdeka daripada warga asing yang lain. Negara kita juga masih membayar wang pampasan kepada mereka setiap tahun tapi ia hanyalah pampasan sahaja. Ianya bukan ufti atau bayaran taat setia. (sepatutnya sebagai negara merdeka, kita tidak perlu lagi membayar pampasan tersebut)  Tetapi anasir jahat sentiasa ada di antara kita. Saya tidak mahu menuduh sesiapa, tetapi saya yakin mereka ini telah dihasut oleh segelintir pihak dengan menawarkan wang dan kuasa untuk melakukan pencerobohan terhadap negara kita. Sejak dulu lagi, pelarian MNLF dan suluk telah mendapat perlindungan di negara kita, dan telah diberikan tempat tinggal dan kehidupan yang selesa. Malah usaha kita telah diiktiraf oleh PBB kerana keperihatinan terhadap mereka ini. Disebabkan kuasa dan wang, segelintir dari mereka ini lupa akan usaha dan kebaikkan yang telah kita buat selama ini.

Hal ini juga berkait rapat dengan pelarian MNLF di Sabah yang seramai lebih kurang 200 ribu orang yang kini diletakkan di bawah payung PBB. Ada diantara mereka adalah tentera dari MNLF dan salah seorang dari mereka ialah 'Komander Janggut'. Ketika krisis ini sedang berlaku, dimanakah kesetiaan mereka kepada tangan yang memberikan bantuan dan perlindungan kepada mereka? Adakah askar yang pernah bersumpah taat setia kepada negara asal sanggunp memerangi negara asal mereka? Hal ini tidak tertakluk kepada penduduk Sabah yang berketurunan Sulu yang lahir di Malaysia, kerana mereka mempunyai pengetahuan yang tidak banyak mengenai negara asal mereka dan ada diantara mereka tidak tahu menahu langsung mengenai negara asal mereka. Kesetiaan mereka hanyalah kepada negara kita. Cuma ada beberapa orang sahaja yang dicari oleh pihak polis kerana menyokong penceroboh sulu tersebut.

Sejak selepas merdeka, negara kita telah banyak membuka pintu kepada negara asing untuk tujuan kemajuan negara. Tetapi pada masa yang sama, kita juga telah memafkan dan melupakan apa yang telah terjadi kepada negara kita sebelum merdeka. Kita lupa pada sejarah dan kita lupa pada perjuangan pendekar dahulu yang berusaha untuk mendapatkan kemerdekaan untuk negara kita. Pada saya, negara kita terlalu banyak memberi dari menerima. Pada saya, negara kita amat terdedah kepada bahaya disebabkan terlalu banyak taraf kewarganegaraan yang diberi kepada warga asing. Untuk apa taraf warganegara itu diberi? Untuk undi? Untuk perikemanusiaan? Kerana mereka layak? Siapa mereka ni? Kita tahukah siapa mereka ini? Apa latar belakang mereka? Perisik? Orang biasa? Adakah kerajaan memikirkan tentang semua itu? Ini adalah soal maruah negara, kedaulatan negara!! mahukah nanti orang melayu menjadi hamba di negara sendiri seperti zaman penjajahan dahulu? Inilah peroalan yang perlu di jawab oleh mereka yang bekerja di bilik berhawa dingin, meja besar, dan mempunyai ramai pembantu. Fikirlah untuk kebaikkan negara dan bukan untuk kebaikkan undi sendiri.

Akhirnya dengan berjalannya operasi pembebasan lahad datu bermula pada pukul 7 pagi tadi, maka terjawablah dan terpeliharalah kedaulatan negara merdeka ini yang telah tercalar sedikit sebulan yang lalu. Ini juga menunjukkan kelemahan yang perlu diperbaiki demi menjaga keselamatan negara kita. Saya tidak mengharapkan penulisan ini dibaca oleh pemimpin-pemimpin tinggi negara dan diambil sebagai pertimbangan. Tetapi secara logik dan realistiknya, sebagai seorang yang mempunyai semangat patriotik, negara merdeka ini perlu dijaga dan dilindungi. Perlembagaan negara perlu di dukung dan di junjung sebagai tunggak asas penubuhan negara. Setiap rakyat perlu sedar asal usul mereka sebelum cuba membuat tuntutan dan kerosakan di negara ini kerana ancaman dari luar dan dalam negara akan sentiasa ada. Bagi pihak pembangkang pula, saya ingin berpesan, JIKA TERBUKTI ADA PENGLIBATAN PEMBANGKANG DALAM HAL PENCEROBOHAN INI, KETAHUILAH YANG ANDA TIDAK AKAN AMAN KERANA SETIAP RAKYAT MALAYSIA YANG CINTAKAN NEGARA INI AKAN MENCARI ANDA SEMUA DAN AKAN MELEBEL ANDA SEMUA SEBAGAI PENGKHIANAT.

Sekian.

No comments:

Post a Comment

Sebolehnya sila tinggalkan nama anda, sekadar nama samaran pun dah cukup agar orang lain senang menyebut nama anda. Terlalu banyak anynomous (tanpa nama) menyukarkan perbincangan. Sila jaga tatasusila anda semasa memberikan komen. Pihak kami juga tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga kerosakan yang berlaku terhadap penggunaan maklumat di dalam blog ini.